Elektronika Praktyczna
Podzespoły elektroniczne stosowane w samochodach muszą być szczególne. Mało kto wie, że długość wszystkich przewodów we współczesnym samochodzie osobowym średniej klasy sięga 1,6 kilometra! Dochodzi do tego ok. 300 złączy wtykowych mających łącznie około 2000 styków. Wyobraźcie sobie taką ogromną sieć i pomyślcie o tym, że informacje z czujników np. ABS nie mogą docierać do sterownika „za chwilę”, ale muszą być odebrane natychmiast, aby reakcja sterownika też była jak najszybsza. Stawia to przed inżynierem określone problemy do rozwiązania.
O ile niegdyś poruszanie tematyki motoryzacyjnej w EP mogłoby dotyczyć co najwyżej modułów zapłonowych lub urządzeń pomocniczych, o tyle współcześnie nie sposób pominąć tych zagadnień. Dlatego też czerwcowy numer EP postanowiliśmy poświęcić elektronice w motoryzacji ze szczególnym uwzględnieniem warstwy sprzętowej, to jest podzespołów służących do budowania poszczególnych modułów instalowanych w pojazdach, chociaż nie tylko. Na przykład, w rubryce „Wybór konstruktora” publikujemy artykuł opisujący standardy sieciowe stosowane w pojazdach. Tym bardziej warto się z nim zapoznać, że niektóre z nich zaczynają być aplikowane również w przemyśle. Zapraszam do lektury!