Scalone wzmacniacze akustyczne cz.1.
Niedziela, 01 Listopad 2009
Prędzej czy później każdy elektronik motywowany różnymi
powodami konstruuje wzmacniacz małej częstotliwości. Dawniej
wiadomo było, że takie urządzenie musi być zbudowane
z elementów dyskretnych, z lampową lub tranzystorową końcówką
mocy. Pojawienie się układów scalonych znacznie uprościło
konstrukcję wzmacniacza, ale jednocześnie ogromny wybór może
przyprawić o zawrót głowy. Współcześnie w torze audio używane
są nawet mikroprocesory. Dlatego też zdecydowaliśmy się podjąć
ten temat i przybliżyć rozwiązania dostępne na rynku. Cykl składa
się z dwóch części. W części pierwszej opisujemy układy wysokiej
jakości scalonych wzmacniaczy klasy AB, natomiast w części drugiej
zajmiemy się wzmacniaczami klasy D, T i słuchawkowymi.
66 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2009
wybór konstruktora
nia harmoniczne sygnału, ale ma najmniejszą
sprawność energetyczną (do 20%). W klasie B
elementy czynne nie przewodzą prądu przy
braku sygnału wejściowego. Po pojawieniu się
sygnału przewodzą one na przemian dodat-
nią i ujemna jego połówkę. Klasa B pozwala
uzyskać dużą sprawność (do 60% przy mak-
symalnej mocy wyjściowej), ale dla małych
sygnałów wprowadzane są stosunkowo duże
zniekształcenia, dlatego polaryzacja elementu
czynnego w klasie AB jest tak dobrana, że dla
małych sygnałów wejściowych wzmacniacz
pracuje w klasie A, a dla większych w klasie
B, łącząc w ten sposób zalety obu klas.
Rozwój technologii układów scalonych
umożliwił stosunkowo prostą implementację
wzmacniaczy w klasie D. W takt analogowego
sygnału wejściowego jest sterowany wyjścio-
wy sygnał mocy PWM o stosunkowo dużej
(w porównaniu z sygnałem akustycznym) czę-
stotliwości. Pasywny, dolnoprzepustowy filtr
LC na wyjściu wzmacniacza przekształca sy-
gnał PWM w sygnał analogowy. Nowoczesne
wzmacniacze klasy D mają tak dobre parame-
try, że ich wykorzystanie rozważają nawet au-
diofile. Podstawową zaletą tych wzmacniaczy
jest bardzo duża sprawność (do 95%). Dlatego
są one chętnie stosowane w sprzęcie z zasi-
laniem bateryjnym oraz w wielokanałowych
końcówkach mocy kina domowego. Klasa D
doczekała się różnie nazywanych odmian.
Przykładem jest klasa T nazwana tak przez
nieistniejąca już firmę Tripath.
Dla zwiększenia mocy wyjściowej
wzmacniacze klasy AB i klasy D można łą-
czyć mostkowo. Takie połączenie jest nazy-
wane BTL (Bridge Tied Load).
Klasa H została zaprojektowana do
wzmacniaczy, które mają ograniczenia na-
pięcia zasilania, na przykład zasilane są z in-
stalacji samochodowej. Dla mniejszych mocy
wzmacniacz pracuje w klasie AB. Przy więk-
szych wysterowaniach napięcie zasilania
jest dynamicznie podnoszone ? wzmacniacz
zasilany jest przez układ przypominającego
diodowo-pojemnościowy powielacz napię-
cia. Oprócz podwyższonej mocy wyjściowej,
klasę H wzmacniaczy charakteryzuje rów-
nież podwyższona sprawność.
Lampowy, tranzystorowy czy
scalony?
Ujmując rzecz historycznie, pierwsze
wzmacniacze lampowe, mimo sporego szu-
Scalone wzmacniacze
akustyczne (1)
Prędzej czy później każdy elektronik motywowany różnymi
powodami konstruuje wzmacniacz małej częstotliwości. Dawniej
wiadomo było, że takie urządzenie musi być zbudowane
z elementów dyskretnych, z lampową lub tranzystorową końcówką
mocy. Pojawienie się układów scalonych znacznie uprościło
konstrukcję wzmacniacza, ale jednocześnie ogromny wybór może
przyprawić o zawrót głowy. Współcześnie w torze audio używane
są nawet mikroprocesory. Dlatego też zdecydowaliśmy się podjąć
ten temat i przybliżyć rozwiązania dostępne na rynku. Cykl składa
się z dwóch części. W części pierwszej opisujemy układy wysokiej
jakości scalonych wzmacniaczy klasy AB, natomiast w części drugiej
zajmiemy się wzmacniaczami klasy D, T i słuchawkowymi.
dzo dobre parametry techniczne i ewentu-
alnie sposób realizacji w technice lampowej
lub dyskretnej, tranzystorowej. W tym seg-
mencie wielkość, ciężar oraz cena, są zazwy-
czaj kryteriami drugorzędnymi.
Oczywiście, w stereofonicznych i wie-
lokanałowych wzmacniaczach powszech-
nego użytku dąży się do uzyskania dobrych
parametrów, ale bardzo ważny jest stosunek
cena/jakość, ponieważ te urządzenia są pro-
dukowane masowo i muszą znajdować się
w zasięgu przeciętnych konsumentów, a ce-
nie i parametrami odpowiadać ich gustom.
W ostatnim czasie bardzo się rozwinął
segment urządzeń zasilanych bateryjnie,
których elementami składowymi są między
innymi wzmacniacze małej częstotliwości.
Są to przede wszystkim telefony komórkowe
oraz odtwarzacze MP3 i MP4. Tu wymaga
się uzyskania dużej sprawności przy niskim
napięciu zasilania oraz tego, aby urządzenie
było małe i lekkie.
Do wyżej wymienionych można dodać
jeszcze kilka mniej lub bardziej specyficz-
nych zastosowań, na przykład wzmacniacze
do sprzętu car audio. Wymaga się od nich
sporej mocy wyjściowej przy stosunkowo ni-
skim napięciu zasilania.
Właściwości klas wzmacniaczy
Wzmacniacze akustyczne mogą być wy-
konywane w różnej technologii i topologii
(klasach). Do niedawna najbardziej popularną
klasą wzmacniaczy była klasa AB, lecz dziś
trudno powiedzieć, czy nie jest nią klasa D.
W klasie A elementy czynne (lampy, tranzy-
story) przewodzą prąd przez cały czas, nie-
zależnie od wartości sygnału wejściowego.
Klasa A zapewnia najmniejsze zniekształce-
Wzmacniacze akustyczne, nazywane
też wzmacniaczami małej częstotliwości,
są układami, z którymi zetknął się prawie
każdy. Początkowo stosowane były głównie
w kinach i odbiornikach radiowych. Rewolu-
cja w muzyce rozrywkowej w latach 50-tych
ubiegłego wieku wymusiła rozwój wzmac-
niaczy gitarowych, a potem wzmacniaczy
do instrumentów klawiszowych. Jako kon-
sekwencja powstawał rynek wymagających
odbiorców chcących słuchać dobrej jakości
nagrań muzycznych. Dodatkowym czynni-
kiem było wynalezienie i wdrożenie stereo-
fonii oraz wysokiej jakości nośnika ? słynne-
go ?czarnego krążka? tj. płyty Long Play.
Obecnie wzmacniacze akustyczne sto-
sowane są w wielu urządzeniach, od odtwa-
rzaczy MP3 do wielokanałowych systemów
kina domowego, od prostych głośników
?komputerowych? do bajecznie drogich, wy-
rafinowanych, zaawansowanych, stereofo-
nicznych wzmacniaczy dla koneserów. Tak
szeroki obszar zastosowań wymusza różne
rozwiązania konstrukcyjne.
Konstruktor dobierając układ scalonego
wzmacniacza mocy musi rozważyć co naj-
mniej kilka kryteriów:
? parametry techniczne: moc wyjściową,
charakter obciążenia, dopuszczalne
zniekształcenia, pasmo przenoszonych
częstotliwości itd.;
? sposób realizacji: układ scalony, tranzy-
story, lampy;
? rodzaj zasilania: bateryjne, sieciowe;
? wymagana sprawność wzmacniacza;
? wielkość i ciężar układu;
? cena lub stosunek cena/jakość.
Dla wzmacniaczy z segmentu audiofil-
skiego pierwszorzędne znaczenie mają bar-
67ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2009
Scalone wzmacniacze akustyczne
mu medialnego, są stosowane marginalnie
i głównie przez entuzjastów. Największa ich
zaleta tzw. lampowe brzmienie nie jest w sta-
nie zrekompensować wielu wad: małej mocy
wyjściowej, kosztownej budowy i bardzo
małej sprawności energetycznej, wynikającej
z konieczności żarzenia lamp. Wzmacniacze
te są również kłopotliwe w eksploatacji. De-
likatne i mocno nagrzane lampy wymagają
od użytkownika większej uwagi niż w przy-
padku konstrukcji opartych na półprzewod-
nikach.
Wzmacniacze tranzystorowe są stoso-
wane szeroko głównie w sprzęcie powszech-
nego użytku wysokiej i średniej klasy oraz
w sprzęcie estradowym. Ich zaletami są
możliwość uzyskania bardzo dobrych para-
metrów i wysokiej mocy. Jako elementy wyj-
ściowe stosowane są tranzystory bipolarne,
tranzystory unipolarne MOS lub tranzystory
IGBT. Wzmacniacze te budowane są głównie
w klasie AB.
Wzmacniacz akustyczny jest elementem,
który daje się stosunkowo łatwo umieszczać
w strukturze układu scalonego. Scalone
wzmacniacze mocy są bardzo łatwe w apli-
kacji, mają bardzo dobre parametry i dlatego
chętnie są szeroko stosowane
Na rys. 1 przedstawiono aplikację
wzmacniacza klasy AB typu LM3886. Żeby
zbudować dobry wzmacniacz o mocy ciągłej
ok. 60 W potrzeba tylko kilku elementów
zewnętrznych! Układ ma wbudowane za-
bezpieczenia chroniące wzmacniacz przed
zwarciem na wyjściu, przed przepięciami
i przegrzaniem.
Do niedawna scalone wzmacniacze
mocy były produkowane niemal wyłącznie
w klasie AB, ale obecnie widać coraz więk-
szą ekspansję wzmacniaczy impulsowych
klasy D.
Układy scalone do wzmacniaczy
audio?lskich
Prezentację scalonych wzmacniaczy aku-
stycznych rozpoczniemy od układów preten-
dujących do miana konstrukcji audiofilskich.
Taki wzmacniacz musi się charakteryzować
bardzo dobrymi parametrami elektrycznymi:
duża mocą i niewielkimi zniekształceniami.
Duża moc jest niezbędna do wysterowania
kolumn z głośnikami o małej efektywności.
Kolumny dla audiofilów są często zbudowa-
ne z użyciem takich głośników, a przebieg
impedancji w funkcji częstotliwości pozo-
stawia wiele do życzenia. Na rynku można
znaleźć wiele zestawów głośnikowych okre-
ślanych jako trudne do wysterowania, ale po
zastosowaniu odpowiedniego wzmacniacza
jakość uzyskiwanego brzmienia jest bardzo
dobra.
Przy dzisiejszym stanie techniki wy-
twarzania układów scalonych wykonanie
wzmacniacza o mocy 100 W i bardzo do-
brych parametrach elektrycznych nie stano-
wi większego problemu. Jednak to nie wy-
starczy w światku audiofilów. Tam potrzeba
czegoś więcej niż parametrów ? potrzeba
legendy.
W Polsce bardzo dobrze znane są dwa
scalone wzmacniacze mające opinie kon-
strukcji nadających się do zbudowania
wzmacniacza bardzo wysokiej klasy. Są to
TDA7294 firmy ST oraz układy z rodziny
Overture firmy National Semiconductor
(tab. 1).
TDA7294 dobrą opinię zawdzięcza mie-
szanej technologii. Tranzystory końcowe
są wykonane w technologii MOS, a reszta
obwodów w technologii bipolarnej. Niektó-
rzy uważają, że tranzystory MOS w stopniu
końcowym powodują, że wzmacniacz brzmi
?bardziej lampowo? i pewnie stąd ogromna
popularność tego układu. Oczywiście jego
parametry są bardzo dobre, jednak przy-
puszczalnie u innych producentów można
by było znaleźć podobny układ, ale nie tak
?legendarny?.
Popularność układów z rodziny Overtu-
re to klasyczny przykład kreowania audiofil-
skiej legendy. Grupa ludzi skupiona wokół
audiofilskich, internetowych grup dysku-
syjnych stworzyła konstrukcję nazywaną
Gainclone. W dużej ogólności polegała ona
na zastosowaniu dobrego, scalonego wzmac-
niacza mocy i zaaplikowaniu go z wykorzy-
staniem bardzo drogich biernych elementów
zewnętrznych. Wzmacniacz był budowany
metodą montażu przestrzennego (jak w ukła-
dach lampowych) lub montowany na płyt-
kach ze złoconymi punktami lutowniczymi.
Oczywiście, całość musiała być lutowana
cyną z dodatkiem srebra. Zbudowany zgod-
nie z tymi i im podobnymi zasadami Gainc-
rys. 1. schemat aplikacji układu LM3886
Tab. 1. Wzmacniacze z rodziny Overture oferowane przez National Semiconductor
Typ
Moc wyj.
(RL
=8 V,
THD=1%)
[W]
Moc wyj.
(RL
=4 V,
THD=10%)
[W]
Moc wyj.
(RL
=8 V,
THD=10%)
[W]
THD
[%]
PSRR
[dB]
SNR
[dB]
Liczba
kanałów
LM3886 63 87 78 0,03 1
LM3876 45 56 0,06 98 1
LM4780 55 0,03 120 114 2
LM3875 56 56 70 0,06 1
LM4766 26 53 37 0,06 100 2
LM4781 25 0,02 125 17 3
LM4782 25 40 30 0,2 115 98 3
LM1876 20 29 26 0,08 2
LM4765 30 30 40 0,08 2
LM1875 25 30 0,022 95 1
LM2876 45 50 0,06 125 98 1
Fot. 2. Przykład budowy wzmacniacza
Gainclone
68 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2009
wybór konstruktora
lone miał oferować dźwięk porównywalny
z dużo droższymi wzmacniaczami budowa-
nymi z elementów dyskretnych. Pojawiały
się konstrukcje różnych wzmacniaczy, za-
leżnie od żądanej mocy wyjściowej. Na fot. 2
pokazano przykładowo konstrukcję takiego
wzmacniacza wykonanego przez Petera Da-
niela.
W tab. 2 porównano parametry układów
TDA7294 i LM3886 z rodziny Overture. Wy-
pada ono lekko na korzyść układu LM3886,
jednak różnice są niewielki i raczej ktoś
o przeciętnym słuchu nie będzie w stanie roz-
różnić brzmienia obu wzmacniaczy. Osobną
sprawą jest subiektywna ocena brzmienia
wzmacniaczy zbudowanych w oparciu o te
układy. Każdy z nich ma tylu swoich zago-
rzałych zwolenników, co i przeciwników.
Osobiście zbudowałem i użytkuję wzmac-
niacze z układami TDA7294 i LM1876
(fot. 3 i fot. 4). Jest to wzmacniacz Overture
o mniejszej mocy, ale o bardzo pozostałych
parametrach podobnych do LM3886. Przy
takim samych źródle sygnału i kolumnach,
różnice przy normalnym słuchaniu muzyki
są prawie niezauważalne. Jednak gdybym
miał wybierać, to subiektywnie wybrałbym
LM1876.
Oprócz scalonych wzmacniaczy
w sprzęcie audio wyższej jakości chętnie
są stosowane wzmacniacze hybrydowe. Są
to klasyczne układy zbudowane z elemen-
tów dyskretnych na płytkach drukowanych
zamkniętych w obudowach z wyprowadze-
niami w jednym rzędzie. Elementy bierne
są najczęściej wykonane w technice SMD.
Tranzystory wyjściowe mogą być pozbawio-
ne własnej obudowy, a ich struktura jest bez-
pośrednio przyklejona do metalowej części
obudowy przykręcanej do radiatora. Obecnie
głównym producentem układów hybrydo-
wych jest firma Sanyo. Kiedyś na jej licencji
były produkowane w Polsce układy GML025
i GML026 stosowane w krajowym sprzęcie,
między innymi w amplitunerach Elisabeth,
Merkury i Amator. Hybrydowe wzmacniacze
Sanyo typu STK4042 lub STK4044 były sto-
sowane w ostatnich wzmacniaczach Diory
WS504 i WS704.
Firma Sanyo do dziś produkuje wzmac-
niacze hybrydowe. Przykładem może być
wzmacniacz STK404-230E o mocy wyjścio-
wej 150 W i parametrach porównywalnych
z STK4044II. Na fot. 5 pokazano wzmacniacz
z układem STK032.
O ile stosowanie scalonych wzmac-
niaczy mocy do sterowania kolumn głośni-
kowych w segmencie audiofilskim może
budzić mieszane uczucia wśród ortodoksyj-
nych audiofilów, to scalone wzmacniacze
słuchawkowe mają już zasłużenie bardzo
dobre opinie. Kiedyś słuchawki były stero-
wane przez wzmacniacz mocy za pomocą
osobnego gniazda podłączonego do tego
samego wyjścia wzmacniacza co kolumny
głośnikowe jedynie przez rezystory zabez-
pieczające. Najczęściej słuchawki podłącza-
ne były poprzez gniazdo jack. Było to zwykle
gniazdo z wyłącznikiem, więc po włożeniu
wtyku kolumny głośnikowe były odłączane,
a dźwięk był słyszany tylko przez słuchawki.
Od jakiegoś czasu dla słuchawek stosuje się
oddzielne wzmacniacze o różnej konstrukcji:
lampowe, tranzystorowe i z układami scalo-
nymi.
Sterowanie słuchawkami jest z jednej
strony łatwiejsze bo ich moc jest zdecy-
dowanie mniejsza niż zestawów głośniko-
wych. Jednak wysoka jakość przetworników
słuchawek z wyższych półek i to że prze-
tworniki są bardzo blisko uszu powoduje,
że sygnał ze wzmacniacza musi być wolny
od szumów i przydźwięków oraz jakich-
kolwiek innych zniekształceń. Impedancja
słuchawek wysokiej klasy jest różna, zależ-
nie od producenta. Na przykład bardzo do-
bre słuchawki AKG K-701 mają impedancję
ok. 60 V, a porównywalne jakością Beyer-
dynamic DT880Pro 250 V, czy Sennheiser
HD600 300 V. Na rynku można też znaleźć
dobre słuchawki o impedancji 600 V. Tak
szeroki zakres impedancji obciążenia może
sprawiać wzmacniaczowi pewne problemy,
ale dobre konstrukcje znakomicie radzą so-
bie z tym problemem.
Dobry wzmacniacz słuchawkowy moż-
na zbudować w oparciu o wspomniane
wcześniej scalone wzmacniacze mocy. Pro-
ducenci oferują tez specjalizowane układy
przeznaczone do tego celu. Szczególnie god-
ny uwagi jest TPA6120 (tab. 4) ? specjalizo-
wany wzmacniacz słuchawkowy wysokiej
klasy firmy Texas Instruments, który powstał
na bazie układu drivera ADSL THS6012. Na
bazie tego układu wielu elektroników bu-
Tab. 2. Wybrane parametry elektryczne układów TDA 7294 i LM3886
Parametr TDA7294 LM3886
Napięcie zasilania
Min. ?10 V
maks. ?40 V
Min. ?10 V
maks. ?42 V
Moc wyjściowa,
ciągła
dla f=1 kHz
THD+N?0,5%
UZAS
=?27 V, RL
=4 V, PWY
=70 W
UZAS
=?35 V, RL
=8 V, PWY
=70 W
Dla THD+N?0,1%
UZAS
=?28 V, RL
=4 V, PWY
=60 W
UZAS
=?28 V, RL
=8 V, PWY
=30 W
Zniekształcenia
THD+N
PWY
=5 W, f=1 kHz, THD+N?0,005%
PWY
=0,1 W...50 W, f=20 Hz...20 kHz,
THD+N?0,1%
PWY
=68 W, RL
=4 V
PWY
=34 W, RL
=8 V
f=20 Hz...20 kHz
THD?0,03%
Prędkość narastania
sygnału SR
10 V/?s 19 V/?s
SVR
F=100 Hz Vripple
=0,5 Vrms
75 dB
Brak danych
PSSR Brak danych 105 dB
CMMR Brak danych 110 dB
SNR
A-ważony
92,5 dB
Tab. 3. Podstawowe parametry wzmac-
niacza STK4044II
Parametr STK4044II
Napięcie zasi-
lania
?51 V
Moc wyjściowa
Po
THD=0,4%,
f=20 Hz...20 kHz
RWY
=100 W przy RL
=8 V
Pasmo przeno-
szenia
PWY
=1 W
20 Hz...50 kHz dla spadku
?3 dB
THD
PWY
=1 W, f=1 kHz
THD?0,3%
Fot. 3. wzmacniacz z układem tDa7294
Fot. 4. wzmacniacz z układem LM1876
Fot. 5. wzmacniacz z historycznymi już
dziś układami stk032
Fot. 6. wzmacniacz słuchawkowy
z wykorzystaniem układu tPa6120a2
69ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2009
Scalone wzmacniacze akustyczne
Tab. 4. Wybrane parametry układu TPA6120A2
Parametr Warunki pomiaru Typ. Jedn.
THD+N
Zawartość harmonicz-
nych + szum
PWY
=100 mW, RL
=32 V, f=1 kHz,
VCC
=?15 V
PWY
=100 mW, RL
=600 V, f=1 kHz,
VCC
=?15 V
0,0006
0,000065
%
%
CMRR
Tłumienie zakłóceń
trybu wspólnego
VCC
=?15 V 100 dB
SR Czas narostu VCC
=?15 V, ku=5 V/V 1300 Ms
SNR
Stosunek mocy sygnału
do mocy szumu
f=1 kHz, RL
=32...64 V, f=1 kHz,
VCC
=?12...15 V
104 dB
Tab. 5. Wybrane parametry układu LT1210
Parametr Warunki pomiaru
LT1210
Jedn.
Min. Typ. Maks.
CMRR
Tłumienie zakłóceń
trybu wspólnego
VS
=?15 V, VCM
=?12 V
VS
=?5 V, VCM
=?2
55
50
62
60
dB
dB
PSRR
Tłumienie zakłóceń
zasilania
SR Czas narostu
TA
=25°C, AV
=2, RL
=400 V
TA
=25°C, AV
=2, RL
=10 V
400
900
900
V/?s
V/?s
Wzmocnienie
różnicowe
VS
=?15 V, RF
=750 V,
RG
=750 V, RL
=15 V
0,3 %
Faza różnicowa
VS
=?15 V, RF
=750 V,
RG
=750 V, RL
=15 V
0,1 °
BW
Pasmo przeno-
szenia
AV
=2, VS
=?15 V,
RF
=RG
=680 V, RL
=100 V
AV
=2, VS
=?15 V,
RF
=RG
=680 V, RL
=10 V
55
35
MHz
MHz
Tab. 6. Wybrane parametry układu OPA552
Parametr Warunki pomiaru
OPA552UA, PA, FA
Jedn.
Min. Typ. Maks.
en
Zakłócenia (gęstość
napięcia szumów,
f=1 kHz)
14 nV/?Hz
GBW Pasmo przenoszenia 12 MHz
SR Czas narostu G=5 ?24
ST
Czas do ustalenia
0,1%
0,01%
G=5,CL
=100 pF, skokowo
10 V
2,2
3,0
?s
?s
THD+N
Zawartość harmonicz-
nych + szum
f=1 kHz, VO=15 VRMS
,
RL=3 kV, G=5
VO=15 VRMS
, RL=300 V,
G=5
0,0005
0,0005
%
%
CMRR
Tłumienie zakłóceń
trybu wspólnego
?27,5 V
Zobacz więcej w kategorii Wybór konstruktora