Systemy komunikacji bezprzewodowej. Rozwiązania w pojazdach, taborze kolejowym i transporcie
Wtorek, 01 Czerwiec 2010
Możliwości stosowania technologii bezprzewodowych
w przemyśle są bardzo szerokie, co sprawia,
że na rynku funkcjonuje bardzo duża liczba
standardów komunikacji bezprzewodowej. Różnice
pomiędzy nimi polegają głównie na częstotliwości
pracy, parametrach i odległości transmisji,
przepustowości, a także kosztach wdrożenia.
Spośród wszystkich technologii bezprzewodowych
największe możliwości dla sieci lokalnych przynosi
standard IEEE802.11, czyli popularne Wi-Fi.
96 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 6/2010
Wybór konstruktora
Dodatkowe informacje:
Elmark Automatyka Sp. z o.o.
05-075 Warszawa-Wesoła, ul. Niemcewicza 76, tel.: 22-773-79-37,
www.elmark.com.pl, e-mail: elmark@elmark.com.pl
Standard 802.11g teoretycznie pozwala na transfer z prędkością
do 54 Mbps na odległość do 150 metrów w otwartej przestrzeni i do
około 40 metrów w pomieszczeniach. W odróżnieniu od urządzeń do
zastosowań konsumenckich, sprzęt przemysłowy musi cechować się
pewnymi dodatkowymi właściwościami i technologiami, które zosta-
ną przybliżone poniżej.
Redundancja połączeń
Jednym z najpoważniejszych problemów w sieciach bezprze-
wodowych jest ich podatność na zaburzenia elektromagnetyczne.
Systemy komunikacji
bezprzewodowej
Możliwości stosowania technologii bezprzewodowych
w przemyśle są bardzo szerokie, co sprawia,
że na rynku funkcjonuje bardzo duża liczba
standardów komunikacji bezprzewodowej. Różnice
pomiędzy nimi polegają głównie na częstotliwości
pracy, parametrach i odległości transmisji,
przepustowości, a także kosztach wdrożenia.
Spośród wszystkich technologii bezprzewodowych
największe możliwości dla sieci lokalnych przynosi
standard IEEE802.11, czyli popularne Wi-Fi.
Powodują one skrócenie zasięgu pracy poszczególnych urządzeń,
a czasami mogą wręcz uniemożliwiać normalną pracę. W zasto-
sowaniach przemysłowych, gdzie niezawodność ma kluczowe
znaczenie, najlepszym rozwiązaniem jest redundancja połączenia
bezprzewodowego uzyskana poprzez pracę urządzeń jednocześnie
na dwóch częstotliwościach. Wymusza to zastosowanie w jednym
urządzeniu dwóch modułów radiowych, pracujących w pasmach
2,4 GHz oraz 5 GHz. Dzięki temu w przypadku wystąpienia za-
kłóceń na jednej częstotliwości nastąpi natychmiastowe przełącze-
nie trybu pracy na częstotliwość alternatywną. Urządzenia z taką
funkcją oferuje firma Moxa, a mechanizm ten nazywa się DualRF
i zaimplementowano go w serii punktów dostępowych AWK-6222
oraz AWK-5222 (rys. 1).
Mechanizm DualRF można wykorzystywać nie tylko do połączeń
redundantnych typu klient?punkt dostępu. Ciekawą koncepcją do
zrealizowania za pomocą punktów dostępowych Moxa jest topologia
bezprzewodowego mostu. W tym przypadku konieczne jest ustawie-
nie jednego modułu radiowego w urządzeniu w trybie master AP,
a drugiego w slave AP (rys. 2).
Rys. 1. Zasada działania trybu DualRF
Rozwiązania w pojazdach,
taborze kolejowym i transporcie
97ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 6/2010
Systemy komunikacji bezprzewodowej w pojazdach, taborze kolejowym i transporcie
R E K L A M A
Ten tryb pracy został zaprojektowany jako rozszerzenie stan-
dardowego modelu WDS (Wireless Distribution System) i eliminuje
jego największą wadę, jaką jest spadek prędkości transmisji wraz
ze wzrostem liczby access pointów. Przepustowość dla standar-
dowego trybu WDS wyraża się wzorem 25 Mbps/(n?1), gdzie n
to liczba urządzeń. Dzięki zastosowaniu urządzeń z podwójnym
modułem radiowym można pozbyć się tej niedogodności i dyspo-
nować przepustowością na poziomie 25 Mbps. Na potrzeby sieci
zbudowanych w oparciu o rezerwowe kanały transmisyjne po-
wstał specjalny protokół STP (Spaning Tree Protocol). Jest to proto-
kół tworzący w sieci graf bez pętli (drzewo) i ustalający zapasowe
łącza, które w trakcie normalnej pracy pozostają zablokowane.
W czasie prawidłowego działania wykorzystywana jest tylko jedna
ścieżka, po której może odbywać się komunikacja. W przypadku
awarii głównej ścieżki następuje przełączenie na ścieżkę redun-
dantną.
Protokół STP został zaprojektowany, by zapobiegać awarii po-
łączenia w przypadku uszkodzenia pojedynczej ścieżki komuni-
kacji oraz tworzeniu się tzw. pętli w tak zaprojektowanych syste-
mach. Zwiększa to znacznie niezawodność całej sieci.
STP jest częścią standardu IEEE 802.1D (wprowadzonego
w 1998 roku), jego udoskonalona wersja ? RSTP ? została wprowa-
dzona wraz z IEEE 802.1D: 2001. Podstawowa różnica polega na
czasie rekonfiguracji: STP potrzebuje nawet kilkadziesiąt sekund
na rekonfigurację, protokół RSTP jest znacznie szybszy.
Szybki roaming
Dla pojazdów będących w ruchu bardzo ważna jest możliwość
szybkiego roamingu. Ma to szczególne znaczenie dla szybkiego ru-
chu kolejowego czy innych pojazdów poruszających się ze znacznymi
prędkościami, gdzie duże znaczenie ma utrzymanie stałej łączności
pomiędzy pojazdem a kolejnymi punktami dostępowymi. Problem
można częściowo rozwiązać poprzez zastosowanie specjalnych an-
ten (kierunkowych) oraz wydłużenie odległości pomiędzy kolejnymi
punktami dostępowymi, co spowoduje, że przełączanie będzie nastę-
powało rzadziej.
Rys. 3. Sposób działania Turbo Roamingu
Rys. 2. Idea działania mostu bezprzewodowego
Firma Moxa opracowała dodatkowo specjalną technologię umoż-
liwiającą bardzo szybkie przełączanie ? Turbo Roaming. Dzięki tej
98 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 6/2010
Wybór konstruktora
funkcji czas przełączania pomiędzy kolejnymi access pointami dla
urządzeń z serii AWK wynosi poniżej 100 ms (rys. 3).
Bezpieczeństwo transmisji
Kolejnym aspektem komunikacji bezprzewodowej w przemyśle
jest kwestia bezpieczeństwa transmisji. Podstawowymi metodami za-
bezpieczania połączenia jest filtracja adresów MAC (autoryzacja na
podstawie adresu MAC) urządzeń bezprzewodowych czy ukrywanie
identyfikatora SSID sieci bezprzewodowej. Jednak metody te są obec-
nie wysoce nieskuteczne i nie stanowią już problemu dla nieproszo-
nych gości. Wśród metod szyfrowania obsługiwanych przez współ-
czesne urządzenia komunikacji bezprzewodowej można wymienić
WEP (oparte na algorytmie szyfrującym RC4), WPA (Wired Equivalent
Privacy, zgodny ze standardem IEEE 802.11, opracowany jako udo-
skonalenie WEP) oraz WPA2 (standard zaprojektowany całkowicie od
nowa, wykorzystuje szyfrowanie AES ? wymagające znacznie więk-
szych mocy obliczeniowych niż stosowane w WPA ? TKIP). Urządze-
nia komunikacji bezprzewodowej firmy Moxa obsługują wszystkie
wspomniane technologie, dodatkowo mając możliwość uwierzytel-
niania i autoryzacji poprzez serwer RADIUS.
Budowa urządzeń, zasilanie
Ostatnią kwestią pozostaje mocna, solidna obudowa oraz możli-
wość nieprzerwanej pracy w niekorzystnych warunkach środowisko-
wych urządzeń przeznaczonych np. do działania w systemach komu-
nikacyjnych transportu kolejowego. Bardzo ważna jest również zgod-
ność z branżowymi normami i standardami, takimi jak np. EN50155
(zastosowania kolejowe), EN50121-1/4 (urządzenia telekomunikacyj-
ne i sygnalizacyjne stosowane w kolejnictwie), ATEX Class 1, Zone 2
i innymi. Urządzenia muszą być odporne na drgania i wstrząsy, niskie
oraz podwyższone temperatury, pył, kurz oraz wilgoć. Bardzo dobrze
sprawują się tutaj łącza typu M12, zapewniając największe bezpie-
czeństwo podłączenia przewodów do urządzeń. Przydatną funkcją
dla urządzeń montowanych w taborze jest również możliwość zasi-
lania sprzętu kablem interfejsu danych. Technologia ta nazywa się
Power over Ethernet. Eliminuje ona konieczność stosowania osobnych
przewodów zasilających.
Access Point AWK-6222 firmy Moxa ma obudowę o stopniu
ochrony IP68, więc może być wystawiony na działanie warunków
atmosferycznych. Zakres temperatury pracy wersji oznaczonej sym-
bolem ?T? wynosi ?40...+75°C. Wszystkie urządzenia serii AWK mają
redundantne zasilanie (12...48 VDC) oraz dodatkowo mogą być zasila-
ne z użyciem technologii Power over Ethernet.
Podsumowanie
Sądząc po dotychczasowym rozwoju sytuacji, wszystko wskazuje
na to, że standard bezprzewodowego Ethernetu pozostanie najatrak-
cyjniejszą możliwością teraz i w przyszłości dla bardzo wielu zasto-
sowań w przemyśle, transporcie, kolejnictwie i innych gałęziach. Bar-
dzo istotną kwestią, oprócz niezawodności i możliwości prostej konfi-
guracji, pozostaje możliwość bezproblemowej rozbudowy w przyszło-
ści systemu opartego o ten standard.
E.L.
R E K L A M A
Zobacz więcej w kategorii Wybór konstruktora