Samoprogramowanie AVR cz.2. Opis bootloadera zgodnego z AVR109
Wtorek, 01 Grudzień 2009
Kontynuujemy cykl artykułów poświęconych bootloaderom do
mikrokontrolerów AVR. W artykule opiszemy bootloader udostępniany
przez firmę Atmel w nocie aplikacyjnej AVR109. Umożliwia on
samoprogramowanie różnych mikrokontrolerów z rodziny ATmega.
Podany niżej użyteczny przykład będzie dotyczył ATmega8.
82 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 12/2009
NOTATNIK KONSTRUKTORA
W tej części artykułu weźmiemy na
warsztat darmowy bootloader udostępniony
przez Atmela. Do kompilacji i uruchomienia
będzie potrzebne AVR Studio, które można
pobrać ze strony http://www.atmel.com oraz
nota aplikacyjna AVR109 (http://www.atmel.
com/dyn/products/app_notes.asp?family_
id=607). W nocie oprócz kodu źródłowego
znajduje się przydatny arkusz kalkulacyjny.
Samoprogramowanie
AVR (2)
Opis bootloadera
zgodnego z AVR109
Dodatkowe materiały na CD i FTP:
host: ep.com.pl, user: 12235, pass: 60u61csy
?pierwsza część artykułu
Kontynuujemy cykl artykułów poświęconych bootloaderom do
mikrokontrolerów AVR. W artykule opiszemy bootloader udostępniany
przez firmę Atmel w nocie aplikacyjnej AVR109. Umożliwia on
samoprogramowanie różnych mikrokontrolerów z rodziny ATmega.
Podany niżej użyteczny przykład będzie dotyczył ATmega8.
można też ściągnąć program AVR-OSP II
(http://www.esnips.com/web/AtmelAVR), dzię-
ki któremu będziemy mogli programować
także nowsze mikrokontrolery.
Po pobraniu niezbędnych plików należy
zainstalować programy oraz rozpakować kod
źródłowy. Opisaną w tym artykule przykłado-
wą konfigurację oraz kompilację bootloadera
wykonano dla mikrokontrolera ATmega8.
Kon?guracja bootloadera
Na początku należy otworzyć kod źródło-
wy w AVR Studio. Po otwarciu, w bocznym
panelu w folderze Header Files znajdziemy
plik defines.h. Należy go otworzyć do edycji
(rys. 7). Jest to plik konfiguracyjny, w któ-
rym ustalamy typ procesora, rozmiar sekcji
bootloadera, definiujemy porty, do którego
podłączono przycisk włączający bootloader,
podajemy częstotliwość taktowania mikro-
kontrolera oraz prędkość komunikacji przez
port szeregowy (UART). W tym pliku rów-
nież przypisujemy odpowiednim rejestrom
nazwy. Wynika to z faktu, że wraz z pojawia-
niem się nowych modeli AVR-ów zmieniały
się nazwy niektórych rejestrów (oczywiście
nie tylko nazwy, ale to już wykracza poza
ramy tego artykułu). Na szczęście nie trzeba
tego robić ręcznie, skrypt w Excelu sam wy-
generuje odpowiednie nazwy i dodatkowo
sprawdzi, czy bootloader zmieści się w pa-
mięci.
Arkusz kalkulacyjny wykonujący wspo-
mniane obliczenia zapisano w pliku pre-
processor.xls. Aby go otworzyć, należy
oczywiście dysponować komputerem z za-
instalowanym programem Excel. Arkusz po
otwarciu ustawia się na pierwszej zakładce,
w której jest umieszczona instrukcja posługi-
wania się kalkulatorem. W drugiej zakładce
o nazwie defines_h (rys. 6) automatycznie
jest generowany potrzebny kod. Należy pa-
miętać, aby modyfikować tylko żółte pola!
W pierwszym polu ustawia się typ mikro-
kontrolera, następnie wielkość sekcji bo-
otloadera (w słowach!). W kolejnych trzech
polach należy wpisać oznaczenie portu, re-
jestru pin oraz numer pinu, dzięki któremu
bootloader będzie się włączał. Chodzi o to,
że po włączeniu zasilania lub zerowaniuRys. 6.
83ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 12/2009
Samoprogramowanie AVR
program sprawdza, czy na tym wejściu mi-
krokontrolera jest stan ?0?, jeśli tak, to włą-
cza boot loader, jeśli nie, to skacze do sekcji
aplikacji. W kolejnym polu można ustalić
wartość kwarcu jakim jest taktowany mikro-
kontroler, wartość podajemy w hercach, na-
leży zdefiniować, z jaką prędkością ma dzia-
łać port szeregowy (ale jeśli ustawimy inną
niż 115.200, to bootloader nie będzie już
mógł wspólpracować z AVR Studio, pozosta-
nie ?tylko? Avr-Osp II). Po ustawieniu tych
wszystkich opcji należy skopiować wszystko
od wiersza 5 do 50, a następnie wkleić do
pliku defines.h zamiast danych, które tam są.
Dalszej konfiguracji możemy dokonać w pli-
ku main.c (boczny panel w ?folderze? Source
Files), programiści zaoferowali nam ?regula-
cje? funkcjonalności bootloadera po linijce /*
Uncomment the following to save code spa-
ce */ można wyłączyć niektóre możliwości
programu, np. możliwość programowania
pamięci Eeprom. Dzięki temu możemy
zmniejszyć rozmiar programu i ?zmieścić?
się w sekcji o rozmiarze 512 słów zamiast
1024 (bo tyle potrzeba na bootloader z peł-
ną funkcjonalnością). Przed kompilacją trze-
ba jeszcze zakomunikować linkierowi, aby
program nie znajdował się od adresu 0, lecz
od początku sekcji bootloadera. Robi się to
w następujący sposób: uruchamiamy z menu
Project?>Configuration Options. Ukaże się
okienko, w którym należy wskazać typ pro-
cesora oraz w zakładce Custom Options dla
linkiera należy dodać następującą regułę ?
Ttext=0x1800, gdzie 0x1800 to adres po-
czątku sekcji bootloadera, np. można go
wziąć z pliku, w którym przygotowywało
się konfiguracje (preprocessor.xls), na górze
można znaleźć następującą linikę: Z(CODE)
INTVEC, FAR_F,SWITCH, CODE=1800-1FFF.
To właśnie z niej można wziąć adres. Pod do-
konaniu tych zmian można już skompilować
program.
Rys. 7.
Rys. 8.
R E K L A M A
Wgranie bootloadera
Podłączamy procesor do równoległego
bądź szeregowego programatora. Nim wgra-
my program, trzeba jeszcze ustalić odpowied-
nie bity konfiguracyjne, mianowicie chodzi
o ustawienie odpowiedniej wielkości sekcji
bootloadera oraz ustawienie bitu Bootrst
(Boot Reset Vector). Konfigurację Fuse Bits
dla naszego przykładu możemy zobaczyć na
rys.? 8. Po dokonaniu tych rzeczy zostaje już
tylko zaprogramowanie pamięci Flash.
Zasada działania
Teraz możemy już odłączyć programator
i wypróbować samoprogramowanie. Po pod-
łączeniu układu do portu szeregowego należy
go wyzerować, podając jednocześnie ?0? na
zadeklarowaną wcześniej nóżkę mikrokontro-
lera. Teraz trzeba uruchomić program Avr-Osp
II lub z Avr Studio program AVR prog (menu
Tools?>AVR prog). Programy same wykrywają,
jaki układ jest podłączony. Oba programy są
bardzo intuicyjne, dlatego nie będę opisywał
ich obsługi. Wszystko sprowadza się do otwar-
cia pliku hex i naciśnięcia przycisku Write lub
Program. Programy weryfikują zapisaną pa-
mięć, dlatego mamy pewność, że pamięć Flash
lub eeprom została dobrze zaprogramowana.
Paweł Klaja, pklaja@o2.pl
Zobacz więcej w kategorii Notatnik konstruktora