System diagnostyczny ogniw paliwowych
Piątek, 01 Maj 2009
Ogniwa paliwowe - czy jeszcze
wizja futurystów, czy już
powszedniość? Z pewnością to
drugie. Wynalazek z XIX wieku
doczekał się praktycznego
zastosowania dopiero w latach
60-tych XX wieku, gdy były już
możliwości technologiczne jego
realizacji. Ogniwa paliwowe
sprawdziły się w kosmosie
na statkach Gemini, Apollo
i stacji Skylab, dostarczając
kosmonautom ciepła, prądu
i wody pitnej.
61ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 5/2009
System diagnostyczny ogniw paliwowych
Intrygujące jeszcze do niedawna do-
niesienia prasowe o samochodach na wodę
spowszedniały, bo dostarczające prądu do
ich napędu ogniwa paliwowe, w których
paliwem jest wodór czy metanol, wchodzą
już do codziennej eksploatacji. Powstało
wiele organizacji propagujących takie źró-
dła, a wiele zespołów naukowych prowadzi
nad nimi intensywne prace badawczo ? kon-
strukcyjne. Wiele ?rm z dziedziny energe-
tyki, przemysłu środków transportu (samo-
chodowy, okrętowy) stosuje już w swoich
wyrobach takie źródła, bądź ma je w planach
wdrożeniowych. Uważa się, że ogniwa pa-
liwowe są obiecującą alternatywą czystych
źródeł energii, w przeciwieństwie do domi-
nujących obecnie źródeł opartych o węgiel
i ropę naftową.
O tym, że jest to problematyka ważna
i aktualna świadczą, między innymi oferty
przyrządów do pomiaru parametrów elek-
trycznych ogniw paliwowych, które trzeba
wykonywać w celu określenia ich właściwo-
ści eksploatacyjnych. Postanowiliśmy przyj-
rzeć się profesjonalnym systemom pomiaro-
wym do badania ogniw paliwowych japoń-
skiej ?rmy KIKUSUI, która oferuje zarówno
odpowiednie przyrządy z niezbędnymi ak-
cesoriami jak i oprogramowanie pomiarowe
i obliczeniowe.
Ogniwa paliwowe
Ogniwo paliwowe jest generatorem che-
micznym energii elektrycznej i ciepła. Nie
oddaje ładunku, który w nim zakumulowano
podczas ładowania (jak akumulator, magazyn
energii) czy ?wprowadzono? w procesie pro-
System diagnostyczny
ogniw paliwowych
Ogniwa paliwowe ? czy jeszcze
wizja futurystów, czy już
powszedniość? Z pewnością to
drugie. Wynalazek z XIX wieku
doczekał się praktycznego
zastosowania dopiero w latach
60-tych XX wieku, gdy były już
możliwości technologiczne jego
realizacji. Ogniwa paliwowe
sprawdziły się w kosmosie
na statkach Gemini, Apollo
i stacji Skylab, dostarczając
kosmonautom ciepła, prądu
i wody pitnej.
dukcyjnym (jak ogniwo elektrochemiczne,
nazywane potocznie baterią), lecz na bieżą-
co wytwarza prąd i wydziela ciepło wskutek
reakcji elektrochemicznych między paliwem
i tlenem, które to media muszą być do nie-
go nieprzerwanie dostarczane. Czyli ogniwo
podczas pracy jest ciągle zasilane przez pali-
wo i tlen z powietrza.
Każde ogniwo zawiera jakiś ?elektrolit?
(jego rodzaj określa rodzaj ogniwa), mem-
branę przepuszczającą jony zjonizowanego
(kationy) paliwa, zazwyczaj wodoru, a za-
trzymującą (nie przewodzącą) powstałe
wskutek jonizacji elektrony. Membrana zin-
tegrowana jest z porowatymi (aby uzyskać
dużą powierzchnię) anodą i katodą. Zależnie
od rodzaju ogniwa, czysty wodór (lub zawie-
rające go związki węglowodorowe, z których
powstaje po reakcji reformingu) jonizowany
jest na anodzie pod wpływem katalizatora,
a jego jony przenikają przez membranę do
katody i tam reagują z tlenem, w wyniku cze-
go powstaje woda i wytwarzane jest ciepło.
Oddzielone od kationów wodoru elektrony
mogą jedynie dopłynąć do katody w obwo-
dzie zewnętrznym, dlatego takie ogniwo jest
Rys. 1. Uproszczony schemat ogniwa paliwowego
NOTATNIK KONSTRUKTORA
62 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 5/2009
SPRZĘT
bezpośrednim źródłem elektronów, czyli prą-
du, a więc źródłem energii elektrycznej. Trzy
w jednym: prąd, woda i ciepło. A wszystko
bardzo ekologiczne, bo nie występują szkodli-
we dla środowiska produkty reakcji. Gotowa,
ekologiczna elektrociepłownia nie wydzie-
lająca paskudztw szkodzących środowisku
naturalnemu jak: tlenki siarki, azotu, węgla
(tlenek i dwutlenek) i wodorowęglany siarki.
Ogniwa paliwowe łączone są w większe
zespoły (baterie, stosy), przede wszystkim sze-
regowo w celu uzyskania odpowiednio wyso-
kiego napięcia, bądź równolegle w celu zapew-
nienia odpowiedniej wydajności prądowej.
Zależnie od budowy i rodzaju zastoso-
wanego medium paliwowego, ogniwa pa-
liwowe dzielone są na kilka rodzajów, lecz
generalnie są złożone z (rys. 1):
? membrany elektrolitowej o dużej prze-
puszczalności jonów paliwowych,
? anody (elektrody od strony paliwa) o bu-
dowie umożliwiającej dyfuzję jonów
paliwa w kierunku membrany, o dużej
powierzchni reakcji i zawierającej kata-
lizator zapewniający jonizację gazu na
kationy i elektrony,
? katody (elektrody od strony utleniacza,
to jest powietrza) mającej podobną budo-
wę jak anoda, na której następuje zobo-
jętnianie kationów (ponowne połączenie
ich z elektronami) i reakcja z tlenem,
w wyniku której powstaje woda,
? separatora o strukturze umożliwiającej
przepływ gazu do elektrod i jednocze-
śnie oddzielającego elektrody przewo-
dzące elektrony.
Obecnie, ogniwa paliwowe z polimero-
wymi membranami elektrolitowymi PEMFC,
DMFC i z ceramiki tlenkowej SOFC uważa-
ne są za takie, które mogą znaleźć szerokie
zastosowanie. Te technologie cechują się bo-
wiem najmniejszym kosztem wytwarzania.
O ich atrakcyjności rynkowej może świad-
czyć duże zainteresowania producentów
(General Electric, Siemens Westinghouse,
Toyota, Ballard i inni) i miliardy dolarów
wydawane rocznie na prace badawczo ? pro-
jektowe nad nimi.
W tab. 1 zamieszczono warunki eksplo-
atacji, paliwo i inne kluczowe parametry
ogniw paliwowych różnych technologii.
Każda z nich wymaga unikatowych mate-
riałów i rozwiązań technicznych. Świadczy
o różnorodności procesów chemicznych
i temperatury pracy ( od 80°C dla PEMFC do
800°C dla ceramiki cyrkonowej SOFC) oraz
właściwościach chemicznych i mikrostruk-
turze elektrod zintegrowanych z elektrolitem
(membraną).
Szeroki zakres mocy uzyskiwanej
z ogniw paliwowych predysponuje je do
wielu zastosowań począwszy od nisko ener-
getycznego sprzętu przenośnego (telefony
komórkowe, laptopy), zasilaczy awaryjnych
(UPS), aż po duże stacje energetycznych za-
silające okręty podwodne, szpitale, centrale
telefoniczne czy duże osiedla mieszkaniowe.
Hitem ostatnich lat są samochody z napę-
dem elektrycznym i paliwowymi generato-
rami prądu, nad konstrukcją których pracują
liczne zespoły konstruktorów wiodących
producentów samochodów. Dużym powo-
dzeniem rynkowym cieszą się także genera-
Tab. 1. Porównanie rodzajów ogniw paliwowych
Parametry PEMFC DMFC SOFC MCFC PAFC
Elektrolit
Membrana
polimerowa
membrana
polimerowa
ceramika
stopiony
węglan
kwas fosfo-
rowy
Przenoszone kationy H+
H+
O2
-
CO3
2-
H+
Temperatura pracy 90°C 80°C 800°C 650°C 100°C
Paliwo H2
metanol
H2
, metanol,
biogaz, LPG
H2
, metanol,
biogaz, LPG
H2
Czas życia (godz.) >5000 >5000 >40000 >40000 >30000
Sprawność <35% <40 <45% <50% 49%
Moc do 150 kW kW 5-250 kW MW 5-250 kW
PEMFC ? Proton Exchange Membrane Fuel Cell
DMFC ? Direct Metanol Fuel Cell
SOFC ? Solid Oxide Fuel Cell
MCFC ? Molten Carbonate Fuel Cell
PAFC ? Phosphoric Acid Fuel Cell
Rys. 2. typowa charakterystyka napięciowo ? prądowa ogniwa paliwowego
Rys. 3. Schemat zastępczy ogniwa
paliwowego
63ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 5/2009
System diagnostyczny ogniw paliwowych
tory CHP (Combined Heat & Power) na przy-
kład kanadyjskiej ?rmy Ballard, które mogą
służyć zarówno do ogrzewania i oświetlenia
niewielkich siedlisk mieszkaniowych, jak
i całych osiedli.
Główne parametry elektryczne
ogniw paliwowych
Do podstawowych parametrów elek-
trycznych ogniw paliwowych zalicza się:
? Napięcie w stanie nieobciążenia (napię-
cie obwodu otwartego) ? jest to napięcie
występujące na wyprowadzeniach ogni-
wa, gdy prąd obciążenia jest równy zero
(OCV ? Open Circuit Voltage). Jego war-
tość zależy od grubości membrany oraz
jej perforacji i wynosi około 1 V (rys. 2).
Różnica między wartością tego napięcia,
a napięciem efektywnej siły elektromo-
torycznej sem jest nazywana napięciem
aktywacji i wskazuje, czy czynnik kata-
lityczny (katalizator) pracuje efektywnie.
W pewnym stopniu prognozuje też czas
życia ogniwa.
? Rezystancję wewnętrzną ogniwa R okre-
ślającą jego jakość jako źródła napięcio-
wego. Im mniejsza jest jej wartość, tym
mniejszy jest spadek napięcia na źró-
dle następujący wraz ze wzrastającym
prądem obciążenia. Można ją określić
z nachylenia statycznej charakterystyki
prądowo ? napięciowej w zakresie robo-
czym (liniowa część charakterystyki na
rys. 2).
Rys. 6. Schemat ideowy układu
obciążenia
Rys. 4. Podstawowy schemat blokowy użycia systemu do
badania ogniwa
Rys. 5. Schemat blokowy użycia systemu do badania
poszczególnych ogniw w baterii z dołączonym skanerem
KFM2151
? Impedancję wewnętrzną ogniwa (para-
metr mało sygnałowy), zależną od jego
rezystancji, pojem-
ności wewnętrznej
i częstotliwości.Jest
modelowana dwój-
nikiem jak na rys. 3
(Rp
? składowa rów-
noległa rezystancji
wewnętrznej R, Cp
? Pojemność we-
wnętrzna ogniwa,
Rs
? składowa sze-
regowa rezystancji
R).
Znajomość rezy-
stancji wewnętrznej
źródła określona w wa-
runkach ustalonego ob-
ciążenia statycznego,
czyli z charakterystyki
V-I, jest w wielu zasto-
sowaniach praktycz-
nych niewystarczająca,
gdy ważna jest wów-
czas znajomość bez-
władności źródła przy
obciążeniu dynamicz-
nym, określana jego re-
aktancją pojemnościo-
wą 1/(j?Cp
) (? ? często-
tliwość kątowa), czyli
składową urojoną im-
pedancji wewnętrznej.
System KFM ?rmy KIKUSUI
System KFM jest przeznaczony do bada-
nia jakości ogniw paliwowych poprzez po-
miar ich parametrów elektrycznych. Zawiera
następujące przyrządy pomiarowe:
? miernik impedancji KFM2150,
? sterowany elektronicznie układ obciąże-
nia serii PZL-4W,
? skaner (opcjonalny) KFM2151.
Podstawowy schemat blokowy użycia
systemu do badania ogniwa przedstawiono
na rys. 4, natomiast na rys. 5 jego rozszerze-
nie o skaner KMF2151 umożliwiający moni-
torowanie spadku napięcia na poszczegól-
nych ogniwach baterii.
KMF2150 jest przyrządem pomiarowym
wielu parametrów i różnych charakterystyk
ogniwa (w tym charakterystyk impedancyj-
nych), zależnie od zastosowanego oprogramo-
wania aplikacyjnego, za pomocą którego są re-
alizowane właściwe obliczenia. Wytrzymuje
64 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 5/2009
SPRZĘT
duże wartości napięcia (do 150 V ? mogą więc
być badane baterie wielu ogniw) i umożliwia
pomiar dużych wartości prądu obciążenia do
1800 A (zależnie od typu). System pomiaro-
wy zawiera ponadto układ obciążenia elektro-
nicznego PLZ-4W, który zapewnia odpowied-
ni dla danego ogniwa i przeprowadzanych
badań prąd obciążenia. Uproszczony schemat
ideowy układu takiego regulowanego obcią-
żenia przedstawiono na rys. 6.
Oprócz możliwości wykonania wspo-
mnianych wyżej pomiarów, system służy
przede wszystkim do pomiaru impedancji
ogniwa (lub impedancji poszczególnych og-
niw w baterii), a także do wyznaczania jego
charakterystyki impedancyjnej w zależności
od częstotliwości. Charakterystyka ta jest
Rys. 7. Przykładowy wykres Cole-Cole impedancji ogniwa
paliwowego
Rys. 8. Wymuszenie prądu obciążenia przy pomiarze
impedancji ogniwa metodą sinusoidalnej zmiany prądu
pomiarowego
Rys. 9. Wymuszenie prądu obciążenia przy pomiarze impedancji
ogniwa metodą impulsową
wykreślana w postaci
wykresu Cole-Cole, to
jest wykresu w prosto-
kątnym układzie współ-
rzędnych, utworzonym
przez punkty, których
współrzędnymi na osi odcię-
tych są wartości składowej
rzeczywistej impedancji Re(Z),
a na osi rzędnych składowej
urojonej Im(Z), wyznaczone
dla różnych częstotliwości
pomiarowych (rys. 7). Można
z niego wyznaczyć parametry
schematu zastępczego (mode-
lu) ogniwa.
Do pomiaru impedancji zastosowano
w systemie metodę pomiaru zmiennoprądo-
wego (AC impedance method) oraz metodę
impulsowego wyłączania prądu obciążenia
(current interrupt method). Wymuszenie
zmiennego prądu pomiarowego zapewnia
sterowany układ obciążenia aktywnego
o schemacie jak na rys. 6. Ponieważ spadek
napięcia na boczniku RB
(proporcjonalny
do prądu obciążenia ogniwa IL
) musi kom-
pensować napięcie referencyjne VREF
, to za
pomocą zmiany napięcia referencyjnego
można zmieniać prąd obciążenia. Wystarczy
do napięcia referencyjnego dodać niewielki
sygnał zmienny o określonej częstotliwo-
ści, aby uzyskać odpowiadające mu zmiany
prądu obciążenia (zmieniane w zakresie do
10% wartości prądu obciążenia) ? rys. 8.
Znając parametry (I, ?) przebiegu tego prądu
(IsinVt) oraz parametry (E, V, ?) przebiegu
spadku napięcia zmierzonego bezpośrednio
na zaciskach ogniwa (Esin(Vt+?), można ob-
liczyć impedancję ogniwa ze wzoru:
Z=Esin(Vt+F)/IsinVt=Re(Z)+jIm(Z)
gdzie E i I są odpowiednio amplitudą napię-
cia i prądu, V jest częstotliwością kątową,
a F przesunięciem fazowym między prze-
biegiem w czasie (t) prądu i napięcia. Należy
tu podkreślić, że w obliczeniach impedancji,
wartości chwilowe napięcia i prądu powinny
być reprezentowane liczbami zespolonymi.
W metodzie impulsowej modulacji prądu
obciążenia (impulsowego wyłączania prądu
pomiarowego) stosowane jest wymuszenie
prądu obciążenia jak na rys. 9. Na podstawie
takiego wymuszenia i odpowiadającego mu
spadku napięcia, mierzonego bezpośrednio
na wyprowadzeniach ogniwa, wyznaczana
jest jego impedancja wewnętrzna.
Oprogramowanie aplikacyjne systemu dia-
gnostycznego umożliwia obliczenie wielu pa-
rametrów i przeprowadzenie różnych testów:
? wyznaczenie charakterystyki napię-
ciowo ? prądowej, na podstawie której
można określić napięcie ogniwa w stanie
rozwarcia oraz rezystancję wewnętrzną
ogniwa dla warunków obciążenia sta-
tycznego,
? wyznaczenie charakterystyki prądowo ?
napięciowej (w warunkach statycznych),
? pomiar impedancji metodą AC,
? pomiar impedancji metodą impulsowego
wyłączenia prądu (impulsowej modula-
cji prądu obciążenia),
? wykreślenie wykresu Cole-Cole, na pod-
stawie którego można określić parametry
schematu zastępczego ogniwa,
? przeprowadzenie testu stałym prądem
obciążenia,
? przeprowadzenie testu ze stałym napię-
ciem wyjściowym.
Wiele obserwowanych przedsięwzięć
badawczych, produkcyjnych i biznesowych
podejmowanych ostatnio wskazuje, że w nie-
dalekiej przyszłości ogniwa paliwowe mogą,
obok atomowych źródeł energii, wyelimino-
wać trujące środowisko elektrociepłownie
węglowe i mazutowe. Czyżby to początek
nowej ery energetycznej?
JJP
Zobacz więcej w kategorii Notatnik konstruktora