Sercem modułu jest specjalizowany układ PT2399 opracowany pod kątem efektywnej kosztowo realizacji opóźnień w układach audio. Zawiera on wszystkie niezbędne elementy toru opóźnienia cyfrowego: przetwornik A/C, pamięć (44 kB), przetwornik C/A oraz filtry dolnoprzepustowe. Dzięki integracji bloków funkcjonalnych liczba elementów towarzyszących jest niewielka i sprowadza się do elementów RC filtrów i kilku kondensatorów filtrujących. Osiągane parametry są zadawalające, zniekształcenia mieszczą się poniżej 0,5%, a szumy poniżej 90 dB, co jest raczej nie do uzyskania w efektach sprężynowych.
Budowa
Schemat ideowy modułu pokazano na rysunku 1. Zasada działania jest nieskomplikowana. Do gniazda wejściowego IN jest doprowadzony sygnał obrabiany „DRY”. Podobnie jak w pozostałych modułach, sygnał „BYP” (bypass) doprowadzony do złącza BYP i służy do przełączenia sygnału „DRY” bezpośrednio na wyjście OUT pogłosu, gdy układ jest nieaktywny. Po dopasowaniu poziomu wejściowego we wzmacniaczu U1A (potencjometr LEV), sygnał jest rozdzielony i doprowadzony, kolejno, do układu opóźniającego U2 typu PT2399 i miksera sumującego „DRY/WET” z U1-B. Potencjometr DELAY umożliwia zmianę czasu opóźnienia w zakresie około 40…300 ms. Aby uzyskać efekt „reverb”, część sygnału opóźnionego dostępna na wyprowadzeniu U2-14 jest mieszana z sygnałem wejściowym U2-16. W zależności od ustawienia potencjometru jest możliwe całkowite wyciszenie sygnału opóźnionego – efekt pracuje w trybie „delay”, lub miksowanie umożliwiające uzyskanie efektu „reverb” o różnym poziomie nasilenia.
Po obróbce w U2 sygnał opóźniony jest doprowadzony do miksera „DRY/WET”. Potencjometr WET0 umożliwia dopasowanie poziomu statycznego efektu. Potencjometr DRY0 ustawia jednostkowe wzmocnienie toru.
Do złącza PWR doprowadzono zasilanie ±15 V/100 mA. Dioda świecąca INL sygnalizuje włączenie układu w tor sygnału. Stabilizator U3 zapewnia napięcie +5 V zasilające U2.
Montaż i uruchomienie
Moduł zmontowany jest na niewielkiej płytce drukowanej, rozmieszczenie elementów przedstawia rysunek 2. Poza płytką znajduje się przełącznik BYPASS.
Jeżeli nie ma błędów montażowych, do wejścia układu należy doprowadzić przebieg sinusoidalny 1 kHz o napięciu 0,775 Vrms. Wyjście należy obciążyć rezystancją 10 kV i podać na wejście oscyloskopu. Potencjometr MIX ustawić w lewe skrajne (DRY=100%), DELAY w lewe skrajne (DELAY=min), REVERB w lewe skrajne położenie (REVERB=0%), a potencjometr LEV w położenie środkowe. Po włączeniu układu przełącznikiem BYPASS powinna zaświecić się dioda LED INL. Potencjometrem DRY0 należy ustalić identyczny poziom sygnału wejściowego i wyjściowego (statyczne wzmocnienie 1 V/V), aby przełączanie BYPASS nie zmieniało poziomu sygnału. Następnie skręcić potencjometr MIX (w prawo) WET=100%, a potencjometrem WET0 ustawić sygnał wyjściowy równy sygnałowi wejściowemu. Tak wyregulowany układ gotowy jest do pracy. Po podłączeniu sygnału audio należy sprawdzić poprawność regulacji DELAY, REVERB i MIX.
Pozostaje tylko życzyć przestrzennego brzmienia!
Adam Tatuś, EP