- Napięcie zasilające ±15 V/0,1 A.
- Wzmocnienie jednostkowe (poziom ustawiany za pomocą potencjometru).
- Tylko układy analogowe - działa od razu po włączeniu zasilania.
- Mikser równoległy z przeznaczeniem do układów kompresji dźwięku typu New York.
- Może znaleźć zastosowanie w liniach opóźniających audio.
- Komponent "domowego studia nagrań".
Mikser najczęściej jest używany do realizacji kompresji równoległej typu "New York" lub w układach opóźniających, jak pokazano na rysunku 1.
Schemat ideowy proponowanego rozwiązania miksera pokazano na rysunku 2. Do gniazda wejściowego IN doprowadzono sygnały Dry/Wet, odpowiednio, z wejścia i wyjścia zastosowanego efektu. Podobnie jak w pozostałych modułach, sygnał BYP (bypass) jest doprowadzony do złącza BYP i służy do przełączenia sygnału DRY bezpośrednio na wyjście OUT miksera, gdy urządzenie jest nieaktywne. Każdy z sygnałów jest doprowadzony do podwójnego potencjometru DW, którego poszczególne sekcje połączone są przeciwbieżnie, aby zwiększanie poziomu sygnału Dry zmniejszało poziom sygnału Wet.
W ten nieskomplikowany sposób można ustalić proporcję pomiędzy sygnałami.
Z potencjometrów poprzez wtórniki oparte na układzie U1, zastosowane dla zmniejszenia wzajemnego wpływu Dry/Wet, sygnały są doprowadzone do typowego wzmacniacza sumującego U2-1. W celu zachowania fazy sygnału stopień wyjściowy wykonano jako odwracający. Potencjometr LEV0 umożliwia wyrównanie poziomów wejściowego Dry (100%) i wyjściowego, aby układ miał wzmocnienie 1.
Do złącza PWR doprowadzono zasilanie ±15 V/100 mA. Dioda świecąca INL sygnalizuje włączenie układu w tor sygnału.
Mikser zmontowano na niewielkiej płytce drukowanej - jej schemat montażowy pokazano na rysunku 3. Przełącznik BYPASS zamontowano poza płytką. Montaż jest typowy i nie wymaga omawiania. Pomocna w jego wykonaniu będzie fotografia tytułowa.
Po poprawnym zmontowaniu mikser należy wyregulować. Jeżeli nie ma błędów montażowych, do wejścia trzeba doprowadzić sygnał z generatora napięcia sinusoidalnego 1 Vrms, wyjście obciążyć rezystorem 10 kΩ i podać na wejście oscyloskopu. Potencjometr DW ustawić w lewym, skrajnym położeniu (DRY=100%).
Po włączeniu układu przełącznikiem BYPASS powinna zaświecić się dioda INL. Potencjometrem LEV0 należy ustalić identyczny poziom sygnału wejściowego i wyjściowego (statyczne wzmocnienie miksera wynoszące 1 V/V), aby przełączanie BYPASS nie zmieniało poziomu sygnału. Następnie, doprowadzając sygnał audio z wybranego efektu, można sprawdzić pracę miksera Dry/Wet.
Pozostaje tylko życzyć powodzenia w realizacji "analogowego" brzmienia, co najmniej na poziomie Abbey Road…
Adam Tatuś, EP
- R1, R6…R9: 10 kΩ
- R2…R5: 2,2 MΩ
- R10: 9,1 kΩ
- R11: 470 kΩ
- DW: 2×100 kΩ/A (Alpha 9-PC-STE-100k lin, potencjometr 9 mm stereofon., liniowy)
- LEV: 2,0 kΩ (potencjometr Helitrim pionowy 3296W)
- C1, C2, C5, C6: 100 nF (SMD 0805)
- C3, C4: 47 pF (SMD 1206)
- CE1…CE5: 47 µF (elektrolit. R=2,54 mm)
- D1, D2: 1N4148 (SMD)
- INL: dioda LED, zielona, 3 mm
- U1, U2: SSM2135 (DIP8)
- BYP: złącze SIP2 + wtyk
- BYPASS: 5MS1S102 przełącznik dwupozycyjny, dźwigniowy
- IN, PWR: złącze DG 3,81 mm
- OUT: złącze DG 3,81 mm
- RL1: przekaźnik AZ850-12 V