Fundacja Ziemia i My prowadzi działania na rzecz edukacji w obszarze nowych technologii oraz ochrony środowiska w przedsiębiorstwach, szkołach i instytucjach. Promuje nowoczesne podejście do przedsiębiorstwa i człowieka, polegające na wsparciu siebie nawzajem, przekazywaniu doświadczenia, promocji ciekawych i nowych technologii uwzględniających ekologiczne aspekty.
Hołdując przekonaniu, że kluczem do sukcesu jest wiedza i współpraca przedstawiciele Fundacji ZIEMIA i MY zaprosili firmę FANUC Polska do udziału w unikalnym projekcie edukacyjnym, zakładającym wprowadzenie rzeczywistego robota przemysłowego do szkolnych klas. Wszystko po to, by zaoferować młodzieży niepowtarzalną okazję doświadczenia bliskiej współpracy z robotem w realnym świecie, poznania poszczególnych funkcji mechanicznych pracowników, a także przybliżenia perspektyw wykorzystania robotów w codziennym życiu.
Robotyzacja to przyszłość, dlatego firma FANUC chętnie angażuje się w projekty mające na celu zwiększanie świadomości na temat zalet tej technologii. Przedstawiciele producenta w ramach prezentacji robota przybliżali nowoczesny model pracy w zakładach produkcyjnych, gdzie siła i zwinność robotów wykorzystywane są do realizacji trudnych, ciężkich fizycznie lub żmudnych zadań, by jednocześnie oferować ludziom pracę w bardziej komfortowych warunkach i możliwość rozwoju indywidualnych kompetencji.
Na potrzeby organizacji wydarzenia, zatytułowanego „Tydzień z robotem”, inżynierowie firmy FANUC Polska stworzyli mobilne stanowisko zrobotyzowane z wykorzystaniem lekkiego robota współpracującego FANUC CRX-10iA/L, które przez cały tydzień odwiedzało warszawskie szkoły i uatrakcyjniało naukę uczniom. Uczniowie Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 oraz czterech szkół ponadpodstawowych (Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 przy ul. Wiśniowej 57; Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. "Kolejówka" przy ul. Szczęśliwickiej 56; Zespół Szkół Nr 36 im. Marcina Kasprzaka przy ul. Kasprzaka 19/21; Zespół Szkół Łączności w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych 24) mieli dzięki temu okazję realnie współpracować z robotem, charakteryzującym się wysoką wrażliwością i umiejętnością szybkiego reagowania w sytuacji zaistnienia bezpośredniego kontaktu z człowiekiem lub elementami otoczenia. Uczestnicy projektu przekonali się, że roboty tego typu są doskonale przygotowane do pracy ramię w ramię z człowiekiem i mogą być wyposażane w oprogramowanie narzędziowe odpowiadające zróżnicowanym, nawet najbardziej indywidualnym potrzebom.
Młodzi ludzie bardzo szybko nawiązali dobry kontakt z robotem. Niektórzy wręcz z miejsca obdarzyli go wyjątkową sympatią. „Współpraca z robotem jest bardzo przyjemna i co ważne, od razu widać efekty naszej pracy” – komentowali uczniowie, którzy chętnie wcielali się w rolę operatora – „wystarczy tylko poustawiać robota, by ten szybko wykonał to, co mu nakazaliśmy”. To jest naprawdę satysfakcjonujące – dodawali.
Prezentacja robota w szkołach pozwoliła zauważyć, że robot współpracujący, z uwagi na niewielką wagę (jedynie 40 kg), może być łatwo przemieszczany i swobodnie instalowany. Wiele osób zaangażowanych w projekt przekonało się, że obsługa maszyny nie sprawia większych kłopotów i nawet wśród uczniów niezaznajomionych z technologią szybko wzbudza entuzjazm. „Taka praca mogłaby być naprawdę przyjemna, wstawać rano i chętnie iść do pracy, by robić to, co się lubi” – wyobrażali sobie młodzi entuzjaści robotów, być może przyszli programiści mechanicznych pracowników.
Przedstawiciele firmy FANUC gorąco zachęcali młodych ludzi do tego, by nie bali się snuć śmiałych planów i realizowali je w trosce o swoją przyszłość. Chętnie informowali młodzież o istnieniu szerokich możliwości zatrudnienia w tym obszarze technologii. Stanowiska integratorskie, gdzie praca programistów skutkuje wdrożeniem robotów do produkcji, działy utrzymania ruchu odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie parków maszynowych w fabrykach, czy działy badawczo-rozwojowe, gdzie tworzy się nowe rozwiązania, to tylko część propozycji jakie niesie ze sobą dynamicznie rozwijająca się robotyka.
Wydarzenie zostało bardzo dobrze odebrane przez uczniów i wysoko ocenione przez przedstawicieli szkół. Podczas zrobotyzowanych lekcji wyraźnie dostrzegany był zapał i naturalny proces wzbudzania kreatywności. To najlepsze podsumowanie i potwierdzenie tego, że warto tworzyć warunki, w których uczniowie mogą odkrywać swoje pasje i stawiać pierwsze kroki w kierunku osobistego rozwoju w najbardziej przyszłościowych dziedzinach.
W wydarzeniu wzięło udział 840 uczniów i nauczycieli.
Dodatkowe informacje na stronach ziemiaimy.org i fanuc.pl