Polski rynek elektromobilności zaczyna się aktywnie rozwijać. Inicjatywy rządowe, takie jak Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce oraz projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nadają nowy kształt lokalnej mobilności i stanowią impuls dla rozwoju innowacyjnych, czystych technologii w kierunku coraz bardziej konkurencyjnych i energooszczędnych rozwiązań.
Potencjał wzrostu zostanie wzmocniony przez zachęty dla konsumentów oraz jednoczesny rozwój infrastruktury, dystrybucję energii i oferty produktów. Aby uzyskać przewagę konkurencyjną, gracze rynkowi powinni szukać możliwości w rozwoju infrastruktury punktów ładowania, przeobrażeniu łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym oraz w inicjatywach gmin związanych z zakupem autobusów elektrycznych.
Jak wynika z ostatniego badania dotyczącego polskiego rynku elektromobilności w latach 2016-2025 przeprowadzonego w ramach partnerstwa na rzecz wzrostu Mobilności realizowanego przez firmę Frost & Sullivan, skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) rynku samochodów elektrycznych w Polsce w latach 2011-2016 była imponująca i wynosiła 77%, a najlepiej sprzedającym się modelem przez trzy lata z rzędu był hybrydowy Mitsubishi Outlander typu "plug-in" (PHEV).
W badaniu tym przeanalizowano rynek pojazdów elektrycznych w Polsce w podziale na dwa segmenty: samochody osobowe i autobusy miejskie. Raport obejmuje kluczowe trendy, prognozy, analizę systemu podatkowego i planów rządowych. Badanie również zawiera informacje o czynnikach wzrostu oraz potencjalnych barierach na rynku, o nowych modelach biznesowych, infrastrukturze stacji ładowania oraz strategiach wytwarzania energii.
"Wzrost sprzedaży w sektorze pojazdów elektrycznych będzie uzależniony od rozwoju sieci punktów ładowania. Gracze rynkowi powinni przeprowadzić analizę potencjalnych lokalizacji takich stacji oraz współpracować z gminami w celu uzyskania zezwoleń na ich budowę. Rekomendowane jest także rozważenie zawarcia współpracy z operatorami punktów ładowania, przedsiębiorstwami użyteczności publicznej oraz spółkami naftowo-gazowymi, by wykorzystać istniejące możliwości technologii ładowania oraz sieci wytwarzania i dystrybucji energii" - zauważa Ivan Kondratenko, konsultant Frost & Sullivan ds. Mobilności.
Na polskim rynku elektromobilności widoczne są zmiany i trendy sprzyjające rozwojowi, w tym:
- Przyjęcie przez polski rząd Planu Rozwoju Elektromobilnosci w Polsce, który przewiduje 1 milion pojazdów elektrycznych na krajowych drogach do roku 2025.
- Prace legislacyjne nad ustawą o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych ktorej elementy stanowić będą: ulgi podatkowe, zwolnienie punktów ładowania z podatku od nieruchomości, bezpłatne parkowanie dla pojazdów elektrycznych oraz strefy zeroemisyjne w centrach miast.
- Rządowe oraz unijne wsparcie finansowe dla 45 gmin, umożliwiające zakup 819 elektrycznych autobusów do roku 2020.
- Przyjecie programu eBus, ktorego celem jest stworzenie polskiego rynku autobusów elektrycznych.
- Budowa fabryki przez firmę LG Chem we Wrocławiu, która ma zaopatrywać europejskich producentów samochodów w baterie do pojazdów elektrycznych.
"Rozwój technologiczny prowadzi do powstawania nowych modeli biznesowych w zakresie mobilności. Pojawiają się już taksówki elektryczne, a także rośnie popularność usług typu on-demand, opartych na aplikacjach mobilnych, takich jak carsharing, które zniechęcają użytkowników z posiadania własnego samochodu, szczególnie w miastach" – stwierdza Kondratenko. "Podmioty tego lukratywnego i dopiero rodzącego się rynku powinny zrobić wszystko, aby wykorzystać jego potencjał."