Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych

Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych
Innowacyjny projekt "Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych elementem zwiększenia ekologiczności i ekonomiczności transportu morskiego", którego liderem jest Apator Control, wstępuje w decydującą fazę realizacji.

Nie od dziś wiadomo, że nauka i biznes idą ze sobą w parze. To połączenie, które determinuje funkcjonowanie współczesnego przemysłu. Idea otwartej innowacji, współpracy uczelni, instytucji naukowych i firm pomaga opracowywać nowe produkty, co z kolei korzystnie wpływa na rozwój rynku.

Apator Control również postawił na współpracę z ośrodkami badawczymi i razem z Instytutem Elektrotechniki w Warszawie, Akademią Morską w Gdyni, Uniwersytetem Zielonogórskim, Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA podjął się realizacji projektu Gekon II. Decyzje w tej sprawie zapadły w roku 2015.

Celem projektu stało się opracowanie systemu zasilania statków napięciem średnim z nadbrzeży portowych (S2SP - Shore to Ship Power) wraz z mobilnym terminalem zasilającym umiejscawianym na nadbrzeżu w zależności od potrzeb.

Terminal w wersji mobilnej został wyposażony w systemy podawania kabla zasilającego na statek. Obecnie projekt wchodzi już w decydującą fazę realizacji. Całościowo przygotowany system składa się z kontenera, mobilnego terminala przyłączeniowego na przewoźnej platformie oraz innych podzespołów, w tym: aparatury łączeniowej, sterowników, interfejsów komunikacyjnych, odpowiedniego urządzenia podawania kabla na statek.

Całość systemu S2SP wyróżnia się sposobem i możliwościami dystrybucji energii elektrycznej. Chodzi tu głównie o specjalny układ synchronizacji z siecią okrętową zarówno, ze statku (typowa) jak i z lądu (auto-synchronizacja). Projekt w szczegółach został omówiony na zorganizowanym przez Apator Control sympozjum, które odbyło się 29 marca 2017 roku w Instytucie Elektrotechniki w Warszawie.

Przedstawicielom świata nauki i biznesu przedstawione zostały korzyści płynące z wdrożenia opracowywanego rozwiązania. Zasilanie elektryczne statków podczas postoju u nadbrzeży ogranicza emisję spalin, redukuje zanieczyszczenia i hałas, a co za tym idzie korzystnie wpływa na środowisko.

To również oszczędności finansowe, ze względu na różnicę kosztów paliwa i energii elektrycznej, a także możliwości wykorzystania magazynów energii z lądu.

Więcej informacji: www.acontrol.com.pl

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik lipiec 2021

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio lipiec - sierpień 2021

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka Podzespoły Aplikacje lipiec 2021

Automatyka Podzespoły Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna lipiec 2021

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich sierpień 2021

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów