Urządzenia medyczne a dyrektywa RoHS
Piątek, 01 Styczeń 2010
Artykuł 6 Dyrektywy RoHS 2002/95/EC (Restriction of Hazardous
Substances) wymaga, aby Komisja Europejska dokonała rewizji tejże
po 4 latach od daty jej wprowadzenia.
68 ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 1/2010
NOTATNIK KONSTRUKTORA
Dodatkowe informacje:
na temat regulacji prawnych wpływających na
przedsiębiorstwa elektroniczne dostępne są na
dedykowanej stronie Farnella umieszczonej pod
adresem http://www.global-legislation.com
Główne zagadnienia zawierają:
? Możliwość włączenia kategorii 8 (urzą-
dzenia medyczne) i 9 (urządzenia mo-
nitorujące i kontrolne) z obszaru obej-
mowanego Dyrektywą WEEE (Waste
Electrical and Electronic Equipement)
również w obszar obejmowany przez
RoHS.
? Możliwość ograniczenia stosowania
większej liczby niebezpiecznych sub-
stancji w obszarach, gdzie możliwe jest
ich zastąpienie przez substytuty.
? Wszystkie istniejące wyłączenia muszą
zostać zwery?kowane i mogą być albo
zmody?kowane, albo jeszcze bardziej
restrykcyjne, albo całkowicie wycofane
z użycia.
? Inne aspekty, tam gdzie de?nicje i za-
kresy nie są jasne, jak również są przed-
miotem prowadzonych postępowań.
ERA Technology, ?rma konsultingowa
z Surrey w Wielkiej Brytanii, sprawdziła
czy włączenie urządzeń kategorii 8 lub 9
będzie możliwe w obszar obejmowany Dy-
rektywą RoHS. Z przeprowadzonej analizy
wyniknął wniosek ?tak, ale przy pewnych
zastrzeżeniach?:
? Zaistnieje potrzeba wprowadzenia
większej liczby wykluczeń.
? Pojawi się niebezpieczeństwo powstrzy-
mania innowacji, jeśli ta zostanie wy-
konana niewłaściwie w rozumieniu
Dyrektywy RoHS (np. zezwalając na
opracowanie nowatorskich sensorów
wykorzystujących zastrzeżone substan-
cje, których użycie znacznie przewyż-
szy niewielkie, dopuszczalne normy).
Są pewne gałęzie przemysłu, w których
cykl opracowania wyrobu trwa stosunkowo
długo. Jeśli restrykcje zostaną wprowadzone
zbyt wcześnie, to mogą wymusić wczesne
wycofanie produktów z tynku, tym samym
niszcząc przedsiębiorstwa ? producentów
jak również naruszając tym działaniem do-
bro pacjentów i sprawność funkcjonowania
placówek służby zdrowia.
? Gwałtowne wprowadzenie restrykcji
mogłoby spowodować olbrzymie ob-
ciążenie skończonych zasobów (zespo-
Urządzenia medyczne
a dyrektywa RoHS
Artykuł 6 Dyrektywy RoHS 2002/95/EC (Restriction of Hazardous
Substances) wymaga, aby Komisja Europejska dokonała rewizji tejże
po 4 latach od daty jej wprowadzenia.
łów konstrukcyjnych i badawczych)
w przedsiębiorstwach, w których wy-
twarzanych jest wiele różnych produk-
tów sprzedawanych w relatywnie ma-
łych ilościach.
ERA poinformowała, że byłoby możliwe
wprowadzenie większości produktów w ob-
szar obejmowany przez RoHS od roku 2012,
ale z pewnymi wyjątkami:
? Diagnostyki in vitro, dla której zapropo-
nowano rok 2016.
? Przemysłowych przyrządów testowych
oraz pomiarowych w latach 2016...2018.
? Wytwarzanych implantów, takich jak
rozruszniki serca, dla których zalecono
2020 lub ich de?nitywne wyłączenie,
jeśli nie będzie można zagwarantować
ich niezawodności.
Wyniki badań ERA uwzględniono
w rewizji Dyrektywy RoHS. O jakichkol-
wiek zmianach zakresu w odniesieniu do
kategorii 8 i 9 będzie można mówić po jej
mody?kacji. Komisja Europejska zamierza
przedłożyć szkic nowej Dyrektywy RoHS
w okolicach listopada 2008. Jest to mało
prawdopodobne, aby kategorie 8 i 9 zostały
nią objęte. Jeśli jednak Komisja zdecyduje
inaczej, to zmiany prawdopodobnie zostaną
wprowadzone najwcześniej w 2012 roku.
Możliwe jest, że części lub całości tych
kategorii mogą być wyłączone ze względu na
możliwe narażenie zdrowia lub bezpieczeń-
stwa oraz na fakty, że kategorie 8 i 9 repre-
zentują tylko około 1% całego elektrycznego
wyposażenia dostępnego na rynku a pomimo
braku wyraźnych nakazów, większość pro-
ducentów i tak dostosowuje swoje produkty
do wymagań RoHS. Tym samym, chcąc nie
chcąc, dyrektywa RoHS zdziałała już na-
prawdę wiele. Z drugiej strony, obie katego-
rie pozostają w zakresie obejmowanym przez
Dyrektywę WEEE i przez to urządzenia po
zakończeniu eksploatacji muszą być efek-
tywnie oraz bezpiecznie utylizowane.
Typowo, kategorie 8 i 9 obejmują nastę-
pujące produkty:
? Kategoria 8: wyposażenie do radio-
terapii, kardiologii, wentylacji płuc,
medycyny nuklearnej, wyposażenie
do diagnostyki in vitro, analizatory, lo-
dówki, testy ciążowe i inne instalacje
do wykrywania, zapobiegania, monito-
rowania, leczenia, złagodzenia skutków
choroby, urazu lub niepełnosprawności.
? Kategoria 9: detektory dymu, regulato-
ry ciepła, termostaty, instalacje ważące,
mierzące lub regulujące do użytku w go-
spodarstwie domowym lub laborato-
rium, inne przyrządy monitorujące oraz
kontrolne używane w instalacjach prze-
mysłowych, takie jak panele kontrolne.
Oczywiście taki sprzęt powinien być
absolutnie niezawodny i w przeszłości obie
kategorie zostały wyłączone ze względu
na obawy dotyczące stosowania lutowania
bezołowiowego. Jednak dziś mamy do niego
znacznie więcej zaufania, więc lutowanie
nie może być dłużej powodem, dla którego
urządzenia medyczne oraz przyrządu moni-
torujące i kontrolne pozostają poza obsza-
rem obejmowanym przez Dyrektywę RoHS.
Aby dowiedzieć się więcej na temat
elektroniki stosowanej w urządzeniach
medycznych warto odwiedzić stronę in-
ternetową www.farnel.com/pl, gdzie można
znaleźć:
? elektroniczne wersje magazynów ?Tech-
nology First? oraz ?Select? dedykowane
przyrządom elektronicznym stosowa-
nym w medycynie oraz podzespołom
przeznaczonym do ich budowy.
? opisy produktów obejmujące ponad
2,5 tysiąca najnowocześniejszych kom-
ponentów włączając w to DSP, FPGA,
mikrokontrolery, komponenty analogo-
we wysokiej jakości oraz najnowocze-
śniejsze wyświetlacze, umożliwiające
budowę wyra?nowanych interfejsów
użytkownika.
? noty aplikacyjne, schematy blokowe,
propozycje rozwiązań i artykuły napisa-
ne przez wiodących dostawców a zwią-
zane z elektroniką w medycynie.
Gary Nevison,
Premier Farnell
tel: 00800 121 29 67,
e-mail: info-pl@farnell.com,
http://www.farnell.com/pl
TEMAT
NUMERU
Zobacz więcej w kategorii Notatnik konstruktora