Awaria na produkcji – i co dalej?

Awaria na produkcji – i co dalej?

Produkcja trwa na pełnych obrotach, zespół pracuje na granicy możliwości, zbliżają się terminy – i nagle linia produkcyjna staje w miejscu. Nieprzewidziane sytuacje, takie jak ta, wywołują presję u wszystkich zaangażowanych w dostarczenie produktu do odbiorcy. A jednak zdarzają się częściej, niż mogłoby się wydawać: „Nieplanowane zapotrzebowanie wynikające z przestojów maszyn w produkcji i wytwarzaniu to nie wyjątek, lecz reguła” – mówi Michael Schlagenhaufer, odpowiedzialny w Conrad Electronic za obszar produkcji i utrzymania ruchu.

Awarie maszyn w 67% wszystkich firm

Aktualne badania, takie jak raport „Value of Reliability”, przygotowany przez firmę ABB, potwierdzają ocenę eksperta z firmy Conrad: mimo działań prewencyjnych i predykcyjnych, aż 67% przedsiębiorstw przemysłowych doświadcza co najmniej jednej nieplanowanej awarii maszyn w ciągu miesiąca. Jeśli przestój trwa trzy dni, oznacza to wiele tysięcy utraconego zysku brutto dla danego zakładu. Gdyby przeliczyć, ile takie przestoje kosztują całą gospodarkę, wynik byłby porażający.

Właściwe podejście do nagłych potrzeb

Zasadne pytanie brzmi: jak zapobiegać nieplanowanym potrzebom i jak szybko reagować, gdy już się pojawią? „Z pewnością konserwacja zapobiegawcza pomaga unikać przestojów maszyn. Jednak wciąż istnieje zbyt wiele czynników pozostających poza wpływem działu utrzymania ruchu, które mogą prowadzić do kosztownych przestojów w produkcji, a co za tym idzie – do nieprzewidzianych potrzeb”, wyjaśnia Michael Schlagenhaufer.

Minimalizuj stres związany z czasem i kosztami

W takich krytycznych momentach osoby odpowiedzialne za zakupy często podejmują decyzje pod presją czasu i dużego stresu. Właśnie wtedy liczą się partnerzy zakupowi, którzy działają kompleksowo i potrafią dostarczyć szybkie oraz niezawodne rozwiązania. „Niezależnie od tego, czy chodzi o duże zamówienia w celu optymalizacji stanów magazynowych, czy o pojedynczą część zamienną w nagłej sytuacji – od ponad 25 lat dostarczamy komponenty, sprzęt pomiarowy i akcesoria do maszyn i urządzeń. Dzięki temu doskonale znamy potencjalne przyczyny, wymagania i skuteczne rozwiązania, związane z przestojami maszyn i chętnie dzielimy się tą wiedzą w zakresie nieplanowanych potrzeb” – podkreśla ekspert firmy Conrad.

Dobór odpowiedniej technologii pomiarowej do wszystkich potrzeb jest ważnym celem Conrad Sourcing Platform (fot. Conrad Electronic)

Przyczyny, ryzyko, checklisty i biała księga

Jeśli chcesz na stałe ustabilizować procesy w firmie, musisz zrozumieć przyczyny zakłóceń i działać prewencyjnie w sposób strategiczny. Nowe strony informacyjne Conrad, poświęcone tematowi „Nieplanowane potrzeby w produkcji”, oferują w tym zakresie konkretne wsparcie i inspirujące wskazówki. Zainteresowani dowiedzą się, jak – dzięki przemyślanemu zarządzaniu magazynem, strategicznym zakupom i inteligentnemu planowaniu – nie tylko reagować na nieoczekiwane potrzeby, ale też skutecznie zapobiegać powstawaniu takich problemów w ogóle. Dodatkowo dostępna jest praktyczna lista kontrolna, która pomoże sprawdzić procesy pod kątem występowania nieplanowanych potrzeb, a także biała księga pokazująca, jak przewidywalna konserwacja może przyczynić się do płynniejszej produkcji.

Cyfryzacja procesów zakupowych

Przejście od faksów, listów i e-maili do świata katalogów elektronicznych? Conrad oferuje zindywidualizowane rozwiązania eProcurement w celu zwiększenia wydajności procesów zakupowych. Większym firmom i korporacjom proponujemy zaawansowaną integrację z systemami ERP dzięki Open Catalogue Interface (OCI). Dla mniejszych firm odpowiedni będzie Conrad Smart Procure, czyli oparte na przeglądarce rozwiązanie do zakupów elektronicznych. eKatalogi to z kolei elastyczne rozwiązanie umożliwiające klientom biznesowym dostęp do wybranego asortymentu produktów Conrad.

Automatyzacja zaopatrzenia

Szybkość jest kolejnym ważnym parametrem, jeśli chodzi o najwydajniejsze procesy. Zautomatyzowany e-biznes eliminuje ręczne operacje, umożliwiając przesyłanie faktur poprzez systemy elektronicznej wymiany danych (EDI). Zamiast ręcznego wysyłania mailem zamówień i faktur, systemy Conrad mogą komunikować się z systemami klientów i automatycznie wymieniać dokumenty.

Więcej informacji: conrad.pl/szybka-reakcja

Artykuł ukazał się w
Elektronika Praktyczna
czerwiec 2025
Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik lipiec 2025

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio lipiec - sierpień 2025

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje czerwiec 2025

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna lipiec 2025

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich lipiec 2025

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów