Syntezatory dźwięku (3). Oscylatory sterowane napięciem
01 listopada 2025
W poprzednich częściach cyklu zaprezentowano rys historyczny syntezy dźwięku oraz podstawowe informacje na temat samego procesu syntezy. W tej części skupimy się na pierwszym elemencie budulcowym prawdziwego syntezatora: oscylatorze sterowanym napięciem.
Wiele wczesnych syntezatorów korzystało z dość prostych oscylatorów, na przykład relaksacyjnych (Stylophone i Trautonium) czy LC w.cz., sterowanych przez zmienne sprzężenie pojemnościowe (jak w Thereminie). Czytelnik zapewne widział też schematy prostych syntezatorów opartych na układzie NE555 i szereg rezystorów o różnych, specyficznie dobranych wartościach, które są włączane przyciskami w jego obwód oscylacji celem zmiany częstotliwości. Równie łatwo można zrealizować oscylator RC na bazie mostka Wiena, z przełączaną i/lub regulowaną rezystancją. Sprawdza się to w prostych instrumentach o ograniczonych możliwościach regulacji. Jeśli jednak celem Czytelnika byłaby budowa potężnego syntezatora dźwięku, to niezbędny okazałby się oscylator o częstotliwości kontrolowanej napięciowo. Sam oscylator to nie wszystko, potrzebny jest bowiem dodatkowy układ konwersji napięcia wejściowego na przebieg przestrajający oscylator. Sekret kryje się w zasadzie działania sygnału sterującego (CV).
Napięcie kontrolne i niezbędna konwersja
W syntezatorach modularnych przyjęto...
Aby kontynuować czytanie wykup
Prenumeratę
Kup teraz