Syntezatory dźwięku (2). Wczesne syntezatory i instrumenty elektroniczne
01 października 2025
W tej części cyklu poświęconego instrumentom elektronicznym przyjrzymy się bliżej wczesnym syntezatorom oraz instrumentom, które nie są stricte syntezatorami, lecz mimo to wytwarzają dźwięki drogą elektroniczną. Współczesne wersje tych instrumentów są wciąż produkowane, czasem jako projekty DIY, ale głównie jako produkty komercyjne, najczęściej w postaci cyfrowych lub wirtualnych reprodukcji. Instrumenty te stanowiły też istotny element historii – zarówno elektroniki, jak i muzyki – a ich elementy składowe występują w bardzo wielu innych syntezatorach, dlatego też warto się z nimi zapoznać, choćby pobieżnie.
Trautonium, Theremin i Fale Martenota
W poprzedniej części tej serii artykułów pokazaliśmy schemat syntezatora Stylophone, a przy okazji wspomnieliśmy o wcześniejszym instrumencie – Trautonium (fotografia 1). Trautonium powstało w 1933 roku i był to instrument oparty na pojedynczym oscylatorze relaksacyjnym, zbudowanym na bazie triody. Późniejsze wersje używały już tyratronów (rodzaj lampy trójelektrodowej gazowanej, która pracowała jak tyrystor i pozwalała na sterowanie ekstremalnie wysokimi napięciami i sporymi prądami). Powstały też wersje tranzystorowe, wszystkie produkował Telefunken pod nazwą Trautonium. Unikalną cechą instrumentu był sposób kontroli: struna owinięta drutem oporowym była dociskana palcem do metalowej płytki, tworząc w ten sposób potencjometr – punkt dotknięcia określał częstotliwość oscylatora. Głośność była kontrolowana drugą ręką. Sposób działania pozwalał na płynne przechodzenie od jednego tonu do innego, a także na uzyskanie mikrotonalności – czyli granie tonów będących pomiędzy półtonami skali chromatycznej. Nad struną...
Aby kontynuować czytanie wykup
Prenumeratę