Konwersja analogowo-cyfrowa w technice audio (1)
Środa, 01 Styczeń 2025
W dziale „Audio bez tajemnic” nie mogło zabraknąć artykułów poświęconych fundamentalnym zagadnieniom związanym z cyfrowymi technikami rejestracji, przetwarzania i odtwarzania dźwięku. Na pierwszy ogień bierzemy konwersję analogowo-cyfrową – nieprzypadkowo zaczynamy właśnie od tej tematyki, gdyż bez nowoczesnych, szybkich i niskoszumowych przetworników ADC w ogóle nie bylibyśmy w stanie przejść od dźwięku w postaci sygnałów analogowych do świata cyfrowego.
Przyjęło się uważać, że wszystkie bodźce docierające do naszych zmysłów mają charakter analogowy. Oznacza to, że w każdym dowolnym momencie można określić ich konkretną wielkość. Dotyczy to również dwóch najważniejszych zmysłów: wzroku i słuchu. Nasz zmysł słuchu jest ciągle pobudzany zmianami ciśnienia otaczającego nas powietrza. Te zmiany są interpretowane przez nasze mózgi jako wrażenia dźwiękowe. Zmysł słuchu – bardzo istotny dla przetrwania – jest również źródłem wrażeń estetycznych. Rytm i melodia towarzyszą nam od bardzo dawna. Kiedy rozwój nauki i techniki osiągnął odpowiednio wysoki poziom, ludzie zaczęli szukać sposobu na utrwalenie dźwięku i potem jego odtworzenie. Francuz Edward-Leon Scott de Martinville był pierwszym, który zapisał dźwięk na długo przed Edisonem. Jego fonautograf był zbudowany z tuby i membrany. Membrana, pobudzona falami dźwiękowymi, drgała i poruszała rylec dotykający papierowego cylindra. Edison wykorzystał jego prace i skonstruował słynny już fonograf, który zapisywał drgania rylca na aluminiowym walcu. Fonograf pozwalał na zapisywanie...
Aby kontynuować czytanie wykup
Prenumeratę