Schemat ideowy sterownika silników DC pokazano na rysunku 1.
Jest to typowa aplikacja układu L298. Szybkie diody Schottky-ego dołączone do wyjść układu zabezpieczają go przed przepięciami. Moduł sterownika wyposażono w stabilizator napięcia 78M05 (U2) zasilający część cyfrową układu L298. Dodatkowo, to napięcie doprowadzono do złącza CON1, a o jego występowaniu informuje dioda LED „PWR”. Diody LED2…LED5 informują o zadziałaniu i kierunku obrotów dołączonego silnika. Uruchomienie silnika odbywa się poprzez podanie logicznej „1” na odpowiednie doprowadzenie EN mostka oraz odpowiedniej kombinacji „0” i „1” na doprowadzenia IN1…IN4.
Przykładowe sygnały sterujące dla dwóch silników elektrycznych umieszczono w tabeli 1, natomiast dla jednego krokowego w tabeli 2.
Schemat montażowy urządzenia pokazano na rysunku 2.
Sterownik wykonano na laminacie dwustronnym z użyciem elementów do montażu powierzchniowego. Montaż jest typowy i nie wymaga specjalnego opisu. Należy pamiętać aby układ mocy wyposażyć w radiator, istotnym jest również fakt iż obudowa układu L298 jest wewnętrznie podłączona do masy układu.
EB
- R1...R3: 10 kΩ (805)
- C1, C2: 100 nF (805)
- C3, C4: 10 µF/50 V
- D1...D8: SS14
- PWR, LED2...LED4: dioda LED
- U1: L298
- U2: 78M05
- złącze ARK2/500 – 2 szt. i ARK3/500 – 1 szt.
- listwa goldpin 8 pinów + jumper 2 szt.
- radiator