Elektroniczna kostka do gry

Elektroniczna kostka do gry
Pobierz PDF Download icon

Gry planszowe w długie zimowe wieczory są doskonałym przedmiotem zabaw rodzinnych. Niektóre uczą myślenia strategicznego lub po prostu budzą chęć rywalizacji i wygranej. Do większości gier jest używana znana już w starożytności kostka sześcienna, na ściankach której znajdują się oczka  informujące o ile pól należy przesunąć się na planszy do gry. Choć kostka ewoluowała do dziwnych kształtów i zastosowań, my także postanowiliśmy przedstawić nasze rozwiązanie konstrukcji tego przedmiotu.

Schemat ideowy kostki pokazano na rysunku 1. Na schemacie można wyodrębnić trzy bloki, Pierwszy to multiwibrator astabilny zbudowany z rezystorów R5...R8, kondensatorów C2 i C3, tranzystorów T1 i T2. Generuje on sygnał zegarowy taktujący układ U1. Częstotliwość generatora można zmienić poprzez zmianę pojemności kondensatorów C2 i C3.

Rysunek 1. Schemat ideowy kostki

Drugim blokiem jest układ U1, który jest licznikiem Johnsona. Na wyjściach Q0...Q5 układu U1 w takt sygnału zegarowego krąży jedynka logiczna, która decyduje o wyświetleniu liczby „oczek” za pomocą diod LED. W tym bloku znajdują się także diody D1...D9, które są konwerterem kodu 1 z 6 na liczbę wyświetlanych „oczek”.

Blok trzeci, to pole odczytowe zbudowane z siedmiu diod LED wraz z rezystorami ograniczającymi ich prąd. Diody przedstawiają wynik w takiej samej postaci jak oczka na zwykłej kostce.

Blok zaprojektowano na osobnej płytce.

Kostkę zbudowano na dwóch płytkach, które łączy się ze sobą za pomocą odcinków srebrzanki lub szpilek goldpin z gniazdami. Drugi sposób jest o tyle bardziej praktyczny, że ułatwia dostęp do płytki bazowej w razie kłopotów z uruchomieniem.

Rysunek 2. Schemat montażowy płytki bazowej i pola odczytowego

Na rysunku 2 pokazano schematy montażowe płytki bazowej i pola odczytowego. Kostka jest zbudowana z elementów przewlekanych, więc jej montaż nie powinien sprawić kłopotów nawet początkującym. Szczególną uwagę należy zwrócić na polaryzację elementów. Po prawidłowym montażu i podłączeniu zasilania z zakresu 6...12 V DC układ jest od razu gotowy do pracy.

AW

Wykaz elementów:
Rezystory:
  • R1: 1,5 kΩ
  • R2: 1,8 kΩ
  • R3: 2,2 kΩ
  • R4: 2,7 kΩ
  • R5, R8: 1 kΩ
  • R6, R7: 100 kΩ
  • R9: 15 kΩ
Kondensatory:
  • C1, C4: 100 nF
  • C2, C3: 10 nF
Półprzewodniki:
  • U1: 4017
  • T1, T2: BC547
  • D1...D9: 1N4148
  • LED1...LED7: dioda LED 5 mm
Inne:
  • S1: przycisk wysoki
  • ARK2 5 mm – 1 szt.
  • Goldpin 1×8
  • Gniazdo goldpin 1×8
ZOBACZ WIDEO DO TEGO PROJEKTU
AVT1661 - Elektroniczna kostka do gry
Play btn
AVT1661 - Elektroniczna kostka do gry
Artykuł ukazał się w
Elektronika Praktyczna
styczeń 2012
DO POBRANIA
Pobierz PDF Download icon
Materiały dodatkowe
Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik listopad 2025

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio listopad - grudzień 2025

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje listopad - grudzień 2025

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna listopad 2025

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich grudzień 2025

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów