Elektroniczna kostka do gry

Elektroniczna kostka do gry
Pobierz PDF Download icon

Gry planszowe w długie zimowe wieczory są doskonałym przedmiotem zabaw rodzinnych. Niektóre uczą myślenia strategicznego lub po prostu budzą chęć rywalizacji i wygranej. Do większości gier jest używana znana już w starożytności kostka sześcienna, na ściankach której znajdują się oczka  informujące o ile pól należy przesunąć się na planszy do gry. Choć kostka ewoluowała do dziwnych kształtów i zastosowań, my także postanowiliśmy przedstawić nasze rozwiązanie konstrukcji tego przedmiotu.

Schemat ideowy kostki pokazano na rysunku 1. Na schemacie można wyodrębnić trzy bloki, Pierwszy to multiwibrator astabilny zbudowany z rezystorów R5...R8, kondensatorów C2 i C3, tranzystorów T1 i T2. Generuje on sygnał zegarowy taktujący układ U1. Częstotliwość generatora można zmienić poprzez zmianę pojemności kondensatorów C2 i C3.

Rysunek 1. Schemat ideowy kostki

Drugim blokiem jest układ U1, który jest licznikiem Johnsona. Na wyjściach Q0...Q5 układu U1 w takt sygnału zegarowego krąży jedynka logiczna, która decyduje o wyświetleniu liczby „oczek” za pomocą diod LED. W tym bloku znajdują się także diody D1...D9, które są konwerterem kodu 1 z 6 na liczbę wyświetlanych „oczek”.

Blok trzeci, to pole odczytowe zbudowane z siedmiu diod LED wraz z rezystorami ograniczającymi ich prąd. Diody przedstawiają wynik w takiej samej postaci jak oczka na zwykłej kostce.

Blok zaprojektowano na osobnej płytce.

Kostkę zbudowano na dwóch płytkach, które łączy się ze sobą za pomocą odcinków srebrzanki lub szpilek goldpin z gniazdami. Drugi sposób jest o tyle bardziej praktyczny, że ułatwia dostęp do płytki bazowej w razie kłopotów z uruchomieniem.

Rysunek 2. Schemat montażowy płytki bazowej i pola odczytowego

Na rysunku 2 pokazano schematy montażowe płytki bazowej i pola odczytowego. Kostka jest zbudowana z elementów przewlekanych, więc jej montaż nie powinien sprawić kłopotów nawet początkującym. Szczególną uwagę należy zwrócić na polaryzację elementów. Po prawidłowym montażu i podłączeniu zasilania z zakresu 6...12 V DC układ jest od razu gotowy do pracy.

AW

Wykaz elementów:
Rezystory:
  • R1: 1,5 kΩ
  • R2: 1,8 kΩ
  • R3: 2,2 kΩ
  • R4: 2,7 kΩ
  • R5, R8: 1 kΩ
  • R6, R7: 100 kΩ
  • R9: 15 kΩ
Kondensatory:
  • C1, C4: 100 nF
  • C2, C3: 10 nF
Półprzewodniki:
  • U1: 4017
  • T1, T2: BC547
  • D1...D9: 1N4148
  • LED1...LED7: dioda LED 5 mm
Inne:
  • S1: przycisk wysoki
  • ARK2 5 mm – 1 szt.
  • Goldpin 1×8
  • Gniazdo goldpin 1×8
ZOBACZ WIDEO DO TEGO PROJEKTU
AVT1661 - Elektroniczna kostka do gry
Play btn
AVT1661 - Elektroniczna kostka do gry
Artykuł ukazał się w
Elektronika Praktyczna
styczeń 2012
DO POBRANIA
Pobierz PDF Download icon
Materiały dodatkowe
KIT do tego projektu
Elektroniczna kostka do gry, AVT1661
Elektroniczna kostka do gry, AVT1661
Gry planszowe są doskonałym przedmiotem zabaw rodzinnych – zwłaszcza w długie, zimowe wieczory. Do większości z nich używana jest, znana już w...
Zobacz w sklepie

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik kwiecień 2024

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio marzec - kwiecień 2024

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje marzec 2024

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna kwiecień 2024

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich kwiecień 2024

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów