Większość współcześnie produkowanych samochodów jest już wyposażona we wskaźnik temperatury silnika, jednak po naszych drogach jeździ jeszcze sporo starszych samochodów pozbawionych tego bardzo przydatnego przyrządu.
Prezentowany wskaźnik temperatury może znaleźć zastosowanie również jako dodatkowy, niepowtarzalny gadżet w samochodach, które mają fabryczne termometry. W mierniku zastosowano układ scalony woltomierza liniowego, służący do wysterowania słupkowego lub punktowego wyświetlacza składającego się z dziesięciu diod LED. Napięcie sterujące tym układem (SIG) podawane na wyprowadzenie 5 U1 jest pobierane z dzielnika zbudowanego z termistora R1 i potencjometru montażowego PR1. Miernik należy wyskalować w następujący sposób: posługując się naczyniem z gorącą wodą należy tak wyregulować potencjometr PR1, aby przy temperaturze 80°C świeciła pierwsza zielona doda LED. Kolor diod LED zależy oczywiście od indywidualnego gustu. W układzie modelowym zastosowano dwie zielone diody LED na zakres „zimny”, cztery żółte na zakres normalny i cztery czerwone na zakres gorący. Zostały one zastosowane jako wyświetlacz słupkowy przez dołączenie wyprowadzenia 9 do plusa zasilania. Bez tego połączenia wyświetlacz pracowałby w trybie punktowym.
Należy pamiętać, że na skutek zakrzywienia charakterystyki termistora R1, diody nie wyświetlają temperatury w sposób liniowy.
GB
- R1: termistor NTC 4,7 kΩ
- R2: 1,2 kΩ
- PR1: 20 kΩ
- U1: LM3914
- D1...D4: dioda czerwona LED Ø 5 mm
- D5...D8: dioda żółta LED Ø 5 mm
- D9...D10: dioda zielona LED Ø 5 mm
- Złącze ARK2/500