Głośniki współpracujące z «bateryjnymi» końcówkami mocy (np. TPA2008, TPA2005) przeważnie mają niewielkie wymiary i mocno „upośledzają” skraje pasma akustycznego. Wiadomo, że praw fizyki nie da się przeskoczyć, ale wprowadzona w tor korekta barwy może odsłuch uczynić przyjemniejszym.
Przedstawiony moduł wykorzystuje typowy, aktywny układ regulacji barwy tonu włączony w obwodzie sprzężenia zwrotnego wzmacniacza operacyjnego. Schemat regulatora barwy zamieszczono na rysunku 1. Sygnał wejściowy z gniazda IN (Mini Jack 3,5 mm) lub z IN1 (złącze śrubowe) jest doprowadzony do bufora U1. Dla zapewnienia poprawnej pracy przy niewielkim niesymetrycznym napięciu zasilającym (poniżej 5 V) i możliwie małym poborze prądu, zastosowano podwójny wzmacniacz operacyjny typu AD8606 firmy Analog Devices. Ze względu na niesymetryczne zasilanie, polaryzację wejść U1 na potencjale połowy napięcia zasilania zapewniają dzielniki R1x, R2x.
Z bufora poprzez kondensatory C2x separujące składową stałą sygnał jest doprowadzony do mostka regulacji barwy. Potencjometr RVLow odpowiada za regulację tonów niskich, RVHi tonów wysokich. Wartości elementów nie są krytyczne i można je dobrać na słuch, dopasowując korekcję pod kątem współpracujących głośników. Kondensatorem C3x można wpływać na częstotliwość regulacyjną dla tonów niskich, a C4x dla wysokich. Z wyjścia wzmacniacza U2 sygnał jest podawany na potencjometr regulacji głośności RVVol i stąd do zacisków wyjściowych OUT.
Moduł jest zasilany poprzez złącze PWR, napięciem z zakresu 2,7…5,5 V. Pobór prądu nie przekracza kilku mA. Dzielnik rezystancyjny R1/R2 zapewnia polaryzację wejść nieodwracających wzmacniacza U2.
Regulator zmontowano na niewielkiej płytce drukowanej – jej schemat montażowy pokazano na rysunku 2. Regulator nie wymaga uruchamiania i działa od razu po włączeniu zasilania. Należy pamiętać, że ze względu na niskie napięcie zasilania, nie on powinien współpracować z sygnałem wejściowym większym niż 1 Vrms (dla 5 V), gdyż grozi to jego przesterowaniem, szczególnie wtedy, gdy wykorzystywane są skrajne podbicia tonów.
Adam Tatuś, EP