Schemat układu widoczny jest na rysunku 1. Jako podzespół odpowiedzialny za konwersję napięcia zastosowano układ LM2576S-5.0 w typowej aplikacji. Jego cena jest praktycznie taka sama, co jego "słabszego kolegi" LM2575, za to będzie działał poprawnie przy poborze prądu przekraczającym 1 A. Ładowarkę przewidziano do pracy z instalacjami o napięciu z zakresu 9...35 V, więc może być używana w samochodach osobowych i ciężarowych.
Na wejściu oraz wyjściu zostały zastosowano filtry C-L-C zawierające niskoimpedancyjne kondensatory elektrolityczne oraz kondensatory ceramiczne. Ma to na celu odfiltrowanie zakłóceń, które mogłyby emitować kable dołączone do płytki.
Dołączenie sprzężenia zwrotnego za dławikiem L3 powoduje, że rezystancja jego uzwojenia nie ma wpływu na napięcie wyjściowe, ponieważ spadek napięcia na niej jest skompensowany. Wyprowadzenia DATA+ i DATA- w złączu USB są przełączane między rezystorami R2...R6 za pośrednictwem przełącznika suwakowego SW1. W tabeli 1 opisane są poszczególne pozycje tego przełącznika. Rezystory R2...R5 tworzą dzielnik napięcia 5 V, przez który płynie prąd ok. 1 mA. Jest on źródłem wymaganych potencjałów.
Układ ładowarki zmontowano na dwustronnej płytce drukowanej o wymiarach 53 mm×38 mm, której schemat montażowy pokazano na rysunku 2. Diodę świecącą należy przylutować na długich wyprowadzeniach, aby możliwe było wystawienie jej przez ściankę obudowy.
Kondensatory elektrolityczne należy "położyć" na płytce, aby zajmowały mniej miejsca. Dławiki L1 i L2 powinny mieć jak najkrótsze wyprowadzenia. Dwa blaszane uchwyty złącza USB należy dobrze zalać spoiwem lutowniczym, aby utrudnić jego przypadkowe wyrwanie z płytki.
Tak zmontowaną płytkę można umieścić w obudowie aluminiowej BS35 produkcji Gainta. Zapewni ona zarówno wytrzymałość modułu na uderzenia, jak i zaekranuje go. Obudowę z powycinanymi otworami pokazano na fotografii 3, z osadzoną płytką na fotografii 4.
Warto w tym miejscu wspomnieć, iż przewód zasilający został osłonięty dwiema koszulkami termokurczliwymi celem uchronienia go od przetarcia przez metalową krawędź ścianki. Wewnątrz obudowy zawiązano na nim węzeł, aby nie wyrwać go z płytki. Gotową ładowarkę zamieszczono na fotografii 5.
Prototyp został przetestowany w samochodzie osobowym mającym radio samochodowe UKF FM i CB-radio. Do wyjścia USB dołączono nawigację GPS pobierającą prąd ok. 0,6 A. Nie stwierdzono przy tym jakiegokolwiek słyszalnego wpływu na natężenie szumów pracujących odbiorników.
Michał Kurzela, EP