Do sterowania urządzeniami kontrolującymi pracę silnika spalinowego są używane silniki zasilane prądem stałym. Dla zredukowania poziomu zaburzeń występującego na ich stykach używa się kondensatorów. Temperatura w ich otoczeniu może momentami osiągnąć 200°C.
W konsekwencji może nastąpić znaczna degradacja parametrów komponentów lub ich uszkodzenie. Specjaliści z Muraty opracowali nową powłokę odporną na temperaturę, w której zamknięto wysokotemperaturowy kondensator ceramiczny.
W ten sposób powstała seria kondensatorów RHS, które mogą być używane w zakresie temperatury -55...+200°C. Ich obudowa ma wymiary 4,0 mm×3,5 mm lub 5,5 mm×4.0 mm, a raster wyprowadzeń - wykonanych w postaci drutów, dzięki czemu można je łatwo przylutować np. do zacisków silnika - 5 mm lub 10 mm.
Kondensatory spełniają mają certyfikat AEC Q200. Dodatkowo, pozytywnie przeszły test odporności na wyładowania, zgodnie z normą ISO7637-2. Dostępny zakres pojemności rozciąga się od 100 pF do 10 nF, a napięcie znamionowe 200 VDC lub 500 VDC.
Firma zapowiada, że do jej oferty w 2017 r. trafią również kondensatory na wyższe napięcie. Niestety, w temperaturze powyżej 150°C maleje napięcie znamionowe, które np. dla kondensatorów 500 VDC wynosi 125 V w temperaturze 200°C. Firma zapowiada uruchomienie pełnego programu produkcji w maju 2017 r. Spodziewa się przy tym, że nowe kondensatory znajdą zastosowanie przede wszystkim w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe.
Więcej na www.murata.com |