Układ bq76200 pracuje w konfiguracji high side. W jego strukturze znajduje się tranzystor FET z kanałem N. Driver jest przeznaczony do zastosowania z bateriami akumulatorów powszechnie używanymi w systemach magazynujących energię dla napędów pojazdów elektrycznych włączając w to drony, rowery elektryczne, motocykle i inne.
W porównaniu z rozwiązaniami bazującymi na 50-woltowym tranzystorze FET umieszczanym po stronie masy (low side), 100-woltowy tranzystor FET włączany od wyższego potencjału (high side) jest zapewniona lepsza ochrona przed przepięciami, które mogą występować przy zasilaniu silnika elektrycznego o amplitudzie rzędu trzykrotności napięcia znamionowego.
Ponadto, układ bq76200 pomaga w stałym monitorowaniu baterii zasilającej oraz umożliwia rozszerzoną diagnostykę - zarówno podczas ładowania, jak i rozładowania.
Ważniejsze parametry układu bq76200 są następujące:
- Elastyczny zakres napięcia zasilania kompatybilny z różnymi konfiguracjami baterii, o różnej pojemności oraz napięciu znamionowym z zakresu 8...75 V (maksymalne napięcie baterii 100 V).
- Zaawansowana kontrola tranzystora zabezpieczającego FET. Szybki czas przełączania minimalizuje ryzyko uszkodzenia baterii oraz zasilanych przez nią obwodów elektrycznych.
- Duży stopień integracji oraz niewielka obudowa. Układ bq76200 zawiera pompę ładunku oraz dwa drivery tranzystorów FET w obudowie o wymiarach zaledwie 5 mm×4,4 mm×1 mm (TSSOP).
- Driver bq76200 może pracować w połączeniu z układami z rodziny bq76940 służącymi do monitorowania akumulatora.
Driver bq76200 jest już oferowany w sieci dystrybucyjnej firmy Texas Instruments. Jak wspomniano, układ jest dostępny w obudowie TSSOP mającej 16 wyprowadzeń. Więcej informacji na temat zalet stosowania konfiguracji high side jest dostępnych w materiałach opracowanych i udostępnionych przez firmę TI:
- Wpis na blogu TI "Why high-side vs. low-side FET switching matters.".
- Filmie dostępnym w serwisie YouTube "TI’s bq76200 100V Battery High-Side FET Driver" oraz "Introduction to the bq76200 EVM".