DevOps w akcji: technologia, współpraca i biznes

DevOps w akcji: technologia, współpraca i biznes

Stworzenie zespołu DevOps to niezwykle trudny proces, który może wymagać dużego nakładu finansowego. Około 85% organizacji napotyka przeszkody podczas wdrożenia tego zadania, a aż 90% wysiłków w tym obszarze nie kończy się zgodnie z planem. Pod koniec 2021 roku, w pełni świadomy wyzwania przedstawiciele SoftServe podjęli się budowy Praktyki DevOps – DevOps Practice. Patrząc wstecz, firma twierdzi, że był to bardzo dobry krok.

DevOps to trend, który zmienia sposób, w jaki firmy rozwijają oprogramowanie. Istnieje od 15 lat i koncentruje się na ścisłej współpracy między programistami a inżynierami operacyjnymi. DevOps łączy te zespoły, ułatwiając dzielenie się danymi, przyspieszając czas reakcji na potrzeby klientów oraz dostarczając najwyższej jakości oprogramowanie, idealnie dopasowane do celów biznesowych organizacji. Według raportu "State of DevOps 2019", wiodące organizacje, które wykorzystują możliwości DevOps są w stanie wdrażać aktualizacje 208 razy szybciej niż konkurenci.

Trudny okres przejściowy

Prace nad stworzeniem Praktyki DevOps w SoftServe rozpoczęły się pod koniec 2021 roku. Były to burzliwe dni pandemii, a wkrótce obawy o wojnę na Ukrainie dodały kolejnych wyzwań. Niepewne czasy mogą przełożyć się na niepowodzenie działań transformacyjnych. Firma SoftServe wiedziała, że musi włożyć dodatkowy wysiłek, aby ta inicjatywa się udała. W styczniu 2022 roku zintensyfikowano więc działania, z pierwszym członkiem zespołu Praktyki doręczającym do firmy. Do końca tego samego roku zespół Cloud & DevOps Practice urósł do 100 osób.

Najtrudniejszym i właściwie codziennym zadaniem osób pracujących nad inicjatywą było znalezienie wykwalifikowanych specjalistów i angażujących projektów. Przy szybkim rozwoju biznesu, innowacyjne rozwiązania były pilnie potrzebne, aby utrzymać tempo wspomnianego rozwoju (nie wspominając o jego dalszym zwiększaniu). SoftServe zdecydowało się stworzyć mierzalną praktykę. Miała ona własny rachunek zysków i strat, odpowiednie cele dopasowane do potrzeb klientów, a jednocześnie stała się centralnym ośrodkiem wiedzy i ekspertyzy Cloud & DevOps dla całej organizacji.

Łączenie technologii, ludzi i biznesu

Według "DevOps Trends Survey 2020", 85% firm próbujących wdrożyć praktyki DevOps napotykało na swojej drodze poważne problemy. Problemy te obejmowały: brak odpowiednich umiejętności pracowników, opór przed zmianą ze strony organizacji oraz ograniczenia starej infrastruktury. Dla SoftServe wyzwaniem było płynne połączenie technologii, ludzi i aspektów biznesowych. Potrzebna była "iskra", która mogłaby zjednoczyć te trzy komponenty. DevOps był postrzegany jako katalizator tej jedności.

SoftServe miało doskonałe fundamenty dla DevOps — duże portfolio klientów, silną kulturę organizacyjną rozwijaną przez 30 lat na globalnych rynkach oraz najlepszych specjalistów technicznych w obszarze rozwiązań chmurowych. Siły napędowe DevOps również były zróżnicowane: korporacyjne i startupowe projekty, ciągłe zmiany biznesowe oraz merytokracja — kultura wartościowania wiedzy i doświadczenia praktycznego.

Główne cele budowy Praktyki DevOps

Główne cele opierały się na trzech filarach: technologii, biznesie i ludziach. Ważne było rozwijanie ekspertyzy w środowiskach hybrydowych/multi-cloud, standaryzacja planów budowy umiejętności oraz jakościowa praca deweloperów w Polsce. Uzyskanie certyfikatów Cloud & DevOps i złożenie wykwalifikowanego zespołu były również istotne dla ewolucji i utrzymania rynkowej konkurencyjności Praktyki.

Z biznesowego punktu widzenia, najważniejsze cele to umożliwienie dostarczania wartości klientom końcowym, rozszerzenie oferowanych usług oraz optymalizacja efektywności kosztowej. W obszarze dotyczącym ludzi najważniejszym zadaniem było podnoszenie umiejętności inżynierów, aby sprostać wymaganiom DevOps & Cloud. Dodatkowo, ważne było rozwijanie silnej społeczności technologicznej i zacieśnianie więzi pracowniczo-firmowych. Posiadanie wykształconej grupy liderów, którzy poprowadzą Praktykę we właściwym kierunku również było istotnym elementem strategicznym.

Rozpoczęcie Proof of Concept

Pierwszym krokiem było uzyskanie zgody osób decyzyjnych w organizacji na plan. Najlepszym sposobem na zdobycie ich wsparcia było utworzenie małego zespołu, który mógłby pokazać, że te idee rzeczywiście działają. Równie ważne było przekonanie strony biznesowej do współpracy w zupełnie nowy sposób. Kluczowe było również upewnienie się, że technologia odpowiada potrzebom biznesu i ludzi.

Gdy początkowy zespół wystarczająco się rozwinął i powiększył, SoftServe utworzyło podstawową jednostkę organizacyjną (POD) dla Praktyki DevOps. POD ma dedykowanego lidera technologicznego, otoczonego grupą o różnych obszarach ekspertyzy. Każdy lider jest przygotowany na rozwiązanie potencjalnych wyzwań klienta. Inwestycja w rozwój tych liderów był najciekawszym elementem całego procesu. Teraz stali się oni głównym motorem napędzającym rozwój Praktyki DevOps.

Cloud & DevOps po roku

W zaledwie 12 miesięcy zespół Cloud & DevOps osiągnął 5 milionów dolarów przychodu, potwierdzając słuszność inwestycji. W tym czasie wprowadził trzy nowe usługi i pomógł 34 klientom w ramach 76 projektów, a specjaliści uzyskali 115 certyfikatów Cloud i DevOps.

Obecnie Praktyka obejmuje:

  • Własny rachunek zysków i strat;
  • Cele powiązane z przychodami, wykorzystaniem zasobów, NPS i eNPS;
  • Pełną odpowiedzialność technologiczną przy projektach;
  • 3 różne, unikalne modele usług;
  • Funkcję centrum kompetencyjnego Cloud & DevOps dla całego biznesu.

Plan DevOps, stworzony w Polsce, został powielony w innych lokalizacjach SoftServe na całym świecie. Uznając wysiłki swoich pracowników, firma przyznała im tytuł "SoftServe Game Changers 2022".

Po półtora roku prowadzenia tej Praktyki, za składowe takiego sukcesu organizacja uznaje: 70% motywacji, 20% odpowiedzialności, 5% talentu i 5% szczęścia. Jak zawsze, najważniejsze jest jednak posiadanie zaangażowanych ludzi.

Aktualna oferta SoftServe i przyszłe wyzwania

Obecnie Praktyka DevOps & Cloud SoftServe pomaga firmom szybko tworzyć nowe zespoły, dostosowywać rozwiązania do ich potrzeb i zapewniać dobrą wartość kosztową — model POD pozwala na szybszą i efektywniejszą realizację zleceń. Pracownicy SoftServe mają jasno określone ścieżki rozwoju kariery, możliwość ich zmiany czy dopasowania do nowych potrzeb oraz przejrzyste warunki współpracy.

Głównym wyzwaniem w 2023 i 2024 jest skalowanie. Praktyka DevOps w Polsce dojrzała i stała się stabilna. Rozpoczęto wdrożenie w Rumunii, Meksyku, Chile i Kolumbii. Z kolei klienci są coraz bardziej wymagający i mniej skłonni akceptować luki w umiejętnościach zespołu. Zawsze trzeba być krok do przodu – dlatego inwestowanie w AI i inne innowacje staje się priorytetem.

DevOps rośnie na całym świecie

Silne skupienie SoftServe na praktykach DevOps nie jest przypadkowe. Potrzeba szybkiego i jakościowego rozwoju aplikacji rośnie dynamicznie na całym świecie. Amerykańska firma badawcza Verified Market Research wyceniła rynek DevOps na 7,01 miliarda dolarów w 2021 roku. Przewiduje się, że do 2030 znacznie wzrośnie, osiągając 51,18 miliarda dolarów. Zdaje się, że SoftServe podąża we właściwym kierunku, stawiając na DevOps.

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik lipiec 2024

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio lipiec - sierpień 2024

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje czerwiec 2024

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna lipiec 2024

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich lipiec 2024

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów