Użycie zdjęć lub nagrań wideo w połączeniu z technologią deep learning zostało owiane złą sławą głównie przez używanie takich rozwiązań do śledzenia ludzi i naruszania ich prywatności. W państwach takich jak Chiny czy Rosja te technologie są powszechnie stosowane. Budowane są monitoringi wykorzystujące sieci neuronowe naśladujące działanie ludzkiego mózgu, które potrafią rozpoznać osoby czy konkretne obiekty. Choć daleko nam jeszcze do tych krajów pod względem nadzoru obywateli, to większość z nas nie wyklucza użycia takich środków, np. do kontroli noszenia maseczek w czasie pandemii.
Chcąc zaintrygować odbiorców, na fanpage-u akcji #widziani24 (https://www.facebook.com/widziani24/) zamieściliśmy materiały pokazujące użycie kamer i przykłady identyfikacji obiektów, w tym przypadku polskich obywateli. Zdjęcia pokazują, także funkcję identyfikacji noszenia maseczek zasłaniających usta i nos. Mają one uzmysłowić w jaki sposób, niewłaściwie stosowana technologia, może naruszać prywatność i budzić kontrowersje. “Nasza kampania ma na celu pokazanie możliwości tej technologii, czyli kamer do detekcji obiektów. Jesteśmy świadomi, że takie rozwiązania są źle kojarzone, dlatego nasza akcja pozwala dowiedzieć się o nich więcej” mówi Bartłomiej Janowski, współzałożyciel Vispec.
Więcej informacji o tym, jak dokładnie działają kamery i oprogramowanie, oraz jak zastosować je do innych celów, znajduje się na stronie https://widziani24.pl.
Firma Vispec to polski dystrybutor inteligentnych kamer marki Luxonis działających w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Rozwiązania tego producenta były opracowywane wspólnie z firmami Intel i OpenCV. Zostały docenione na platformie crowdfundingowej - Kickstarter zbierając w miesiąc kwotę o wartości $1,358,318. Kamery zostały już wdrożone w amerykańskich firmach i organizacjach, m.in. w NASA, Looking Glass Factory, Occipital, Stroma, Black Swift Technologies.
Danuta Mierzwa
danuta@projectpeople.pl
tel. 725790334