Niemcy będą finansowali centrum rozwoju baterii dla pojazdów elektrycznych

Niemcy będą finansowali centrum rozwoju baterii dla pojazdów elektrycznych
W ramach intensyfikacji wysiłków zmierzających do nawiązania skutecznej konkurencji z dominującymi w branży producentami azjatyckimi, niemiecki rząd sfinansuje placówkę badawczą, która zapewni działającym w Niemczech firmom know-how w zakresie budowy ogniw baterii do pojazdów elektrycznych (EV).

Jak zapowiedziała minister edukacji i badań naukowych Anja Karliczek, jej ministerstwo zainwestuje 500 mln euro (568 mln dolarów), by wesprzeć badania nad istniejącą i następną generacją technologii ogniw akumulatorowych.

- "Niemiecki przemysł samochodowy nie powinien polegać na azjatyckich dostawcach. To nie tylko kwestia niezależności, ale także kwestia utrzymania konkurencyjności niemieckiej gospodarki" – powiedziała Anja Karliczek na konferencji biznesowej w Berlinie.

Nowa placówka ma na celu transfer know-how z niemieckiego instytutu naukowego Fraunhofera do prywatnych firm, co pomoże zmniejszyć ryzyko ponoszone przez firmy gotowe do rozpoczęcia produkcji baterii EV. O tym, gdzie zostanie zbudowany ośrodek badawczy władze zdecydują w połowie roku.

W budowę obiektu zaangażowane będą niemieckie firmy BMZ, Liacon Batteries, Customcells, EAS Batteries i TerraE. W przedsięwzięciu udział weźmie również szwajcarski producent baterii Leclanche, który większość swojej produkcji realizuje w Niemczech. Obecnie produkcja baterii EV zdominowana jest przez japońską firmę Panasonic, południowokoreańskie firmy Samsung SDI i LG Chem oraz chińską Contemporary Amperex Technology (CATL).

CATL zamierza w 2021 r. rozpocząć produkcję w swoim niemieckim zakładzie w Erfurcie, pierwszym w Europie. Firma planuje roczną produkcję baterii na poziomie 60 gigawatogodzin (GWh) od 2026 roku. Szef regionalnego oddziału CATL Matthias Zentgraf powiedział, że niemiecka jednostka spodziewa się zaopatrywać w akumulatory litowo-jonowe BMW i innych producentów, i że rozważy dołączenie się do działań na rzecz utworzenia ośrodka badawczego.

Niemcy chcą położyć w Europie podwaliny pod produkcję baterii na dużą skalę. Minister gospodarki Peter Altmaier oczekuje decyzji inwestycyjnych od dwóch konsorcjów w pierwszym kwartale 2019 roku. Źródła agencji Reuters twierdzą, że wśród firm zaangażowanych w rozmowy na temat budowy niemieckiego sojuszu akumulatorowego są firmy: Varta, chemiczny gigant BASF i niemiecka filia Forda - Ford-Werke GmbH.

Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA) uruchomiła w 2017 r. Komisja Europejska. Jedynym poważnym europejskim graczem był dotąd szwedzki Northvolt.

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik lipiec 2020

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio lipiec 2020

Świat Radio

Magazyn użytkowników eteru

APA - Automatyka Podzespoły Aplikacje lipiec 2020

APA - Automatyka Podzespoły Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna lipiec 2020

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Praktyczny Kurs Elektroniki 2018

Praktyczny Kurs Elektroniki

24 pasjonujące projekty elektroniczne

Elektronika dla Wszystkich czerwiec 2020

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów