Prom wyruszył w przełomowy rejs z portu w Helsinkach pod koniec października. To wspólny krok ABB i Helsińskiego Transportu Miejskiego w stronę autonomicznej żeglugi. Firma ABB testowała zaawansowane rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być wykorzystane niemal na każdym rodzaju statku.
Prom, wybudowany w 2004 roku na zamówienie Rady Miasta Helsinki w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni (obecnie PGZ Stocznia Wojenna), został wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania ABB Ability Marine Pilot Control. Dzięki temu możliwe było zdalne sterowanie jednostką z centrum kontroli w Helsinkach.
Normalnie prom kursuje ze stolicy Finlandii do twierdzy znajdującej się na pobliskiej wyspie Suomenlinna, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Podczas nowatorskiego programu pilotażowego statek wypłynął z Helsinek, a następnie był sterowany z lądu przez kapitana Lasse Heinonena.
– "Cieszymy się na myśl, jaki wpływ może mieć ten test na przyszłość przemysłu morskiego. Dzięki automatyce to, co wcześniej wydawało się niemożliwe, teraz może być implementowane na wielu polach, również w żegludze, która obecnie skupia się na rozwiązaniach pozwalających w szybki sposób zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo" – mówił Peter Terwiesch, dyrektor Dywizji Automatyki Przemysłowej ABB.
- "Autonomiczny nie oznacza bezzałogowego. Statki są jednak bardziej zelektryfikowane i zdigitalizowane niż kiedykolwiek wcześniej, w większym zakresie przyłączone do sieci, dzięki czemu zwiększamy ich możliwości operacyjne" – podkreśla Juha Koskela z ABB.
Próby z promem Suomenlinna II stanowią ważny krok w kierunku zwiększenia akceptacji dla stosowania autonomicznych systemów na statkach. Przewiduje się, że rozwiązania autonomiczne istotnie odmienią żeglugę międzynarodową w nadchodzących dziesięcioleciach. Według danych Międzynarodowej Izby Żeglugi globalne zapotrzebowanie na transport morski tylko w ciągu ostatniej dekady wzrosło aż o 30%, a każdego roku drogą morską transportowanych jest ponad 10 mld ton ładunków.