Zdalnie sterowany prom ze stoczni w Gdyni pomyślnie przeszedł testy

Zdalnie sterowany prom ze stoczni w Gdyni pomyślnie przeszedł testy
W pobliżu portu w Helsinkach dwustronny prom pasażerski Suomenlinna II przeszedł pomyślnie testy pierwszej na świecie próby zdalnego pilotowania. Test odbył się bez pasażerów na pokładzie, z dala od brzegu i innych statków.

Prom wyruszył w przełomowy rejs z portu w Helsinkach pod koniec października. To wspólny krok ABB i Helsińskiego Transportu Miejskiego w stronę autonomicznej żeglugi. Firma ABB testowała zaawansowane rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być wykorzystane niemal na każdym rodzaju statku.

Prom, wybudowany w 2004 roku na zamówienie Rady Miasta Helsinki w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni (obecnie PGZ Stocznia Wojenna), został wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania ABB Ability Marine Pilot Control. Dzięki temu możliwe było zdalne sterowanie jednostką z centrum kontroli w Helsinkach.

Normalnie prom kursuje ze stolicy Finlandii do twierdzy znajdującej się na pobliskiej wyspie Suomenlinna, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Podczas nowatorskiego programu pilotażowego statek wypłynął z Helsinek, a następnie był sterowany z lądu przez kapitana Lasse Heinonena.

– "Cieszymy się na myśl, jaki wpływ może mieć ten test na przyszłość przemysłu morskiego. Dzięki automatyce to, co wcześniej wydawało się niemożliwe, teraz może być implementowane na wielu polach, również w żegludze, która obecnie skupia się na rozwiązaniach pozwalających w szybki sposób zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo" – mówił Peter Terwiesch, dyrektor Dywizji Automatyki Przemysłowej ABB.

- "Autonomiczny nie oznacza bezzałogowego. Statki są jednak bardziej zelektryfikowane i zdigitalizowane niż kiedykolwiek wcześniej, w większym zakresie przyłączone do sieci, dzięki czemu zwiększamy ich możliwości operacyjne" – podkreśla Juha Koskela z ABB.

Próby z promem Suomenlinna II stanowią ważny krok w kierunku zwiększenia akceptacji dla stosowania autonomicznych systemów na statkach. Przewiduje się, że rozwiązania autonomiczne istotnie odmienią żeglugę międzynarodową w nadchodzących dziesięcioleciach. Według danych Międzynarodowej Izby Żeglugi globalne zapotrzebowanie na transport morski tylko w ciągu ostatniej dekady wzrosło aż o 30%, a każdego roku drogą morską transportowanych jest ponad 10 mld ton ładunków.

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik wrzesień 2020

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio wrzesień 2020

Świat Radio

Magazyn użytkowników eteru

Automatyka Podzespoły Aplikacje wrzesień 2020

Automatyka Podzespoły Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna wrzesień 2020

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Praktyczny Kurs Elektroniki 2018

Praktyczny Kurs Elektroniki

24 pasjonujące projekty elektroniczne

Elektronika dla Wszystkich sierpień 2020

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów