Ken Saito, minister gospodarki, handlu i przemysłu, oświadczył, że rząd przeznaczy około 350 mld jenów (2,44 mld dolarów) na wsparcie 12 projektów skupionych na akumulatorach i ich komponentach, materiałach lub sprzęcie produkcyjnym. Wyraził nadzieję, że te środki wzmocnią konkurencyjność japońskiego łańcucha dostaw akumulatorów i całego przemysłu. Dotacje wesprą inwestycje głównych producentów samochodów, takich jak Toyota i Nissan Motor, a także wspólne projekty oddziału energetycznego Panasonic Holdings z firmami Subaru i Mazda Motor.
Ogłoszone finansowanie stanowi kontynuację dotacji w wysokości około 1 mld dolarów przyznanych na produkcję akumulatorów w 2023 roku. Toyota planuje zainwestować za pośrednictwem swoich spółek zależnych około 245 mld jenów w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych akumulatorów pryzmatycznych i solid state o 9 GWh. Jak podaje gazeta Yomiuri, która informowała o planach budowy zakładów produkujących akumulatory w prefekturach Hyogo i Fukuoka, dostawy mają się rozpocząć w listopadzie 2026 roku.
Nissan poinformował, że rząd zatwierdził jego propozycję produkcji akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych w celu ich stosowania w minipojazdach od roku fiskalnego 2028, przy prognozowanej krajowej zdolności produkcyjnej wynoszącej 5 GWh rocznie oraz potencjalnym wsparciu do 55,5 mld jenów.
Z kolei jednostka energetyczna firmy Panasonic, będąca dostawcą dla Tesli i Subaru, ogłosiła plany otwarcia fabryki w prefekturze Gunma, która będzie produkować cylindryczne baterie litowo-jonowe. Produkcja miałaby się rozpocząć w roku fiskalnym 2028.
źródło: Electronics For You