Usługi w chmurze oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych, na czele z China Telecom, stopniowo zyskują coraz większy udział. Inwestycje w chmurę wspierające aplikacje AI oraz znaczne obniżki cen wprowadzone przez czołowych dostawców usług chmurowych pobudziły wydatki klientów.
Chiński rynek chmurowy wkracza w nową fazę intensywnej konkurencji cenowej. Wiodący dostawcy zajmujący się chmurą skutecznie napędzają wzrost biznesu, przyciągając klientów za pomocą agresywnych strategii cenowych. W kwietniu 2024 r. Alibaba Cloud ogłosiła obniżki cen swoich podstawowych produktów na całym świecie, a następnie w maju dalsze obniżki cen swojego modelu opartego o AI. Tencent Cloud szybko poszedł w ślady Alibaby, ogłaszając w maju znaczące obniżki cen swoich podstawowych modeli.
Zarówno Huawei Cloud, jak i Tencent Cloud wprowadziły programy partnerskie skoncentrowane na AI, starając się wykorzystać ekosystemy partnerów do napędzania adopcji AI i skrócenia czasu wprowadzania produktów na rynek. W pierwszym kwartale 2024 r. przychody z chmury generowane przez partnerów stanowiły 26% całkowitego rynku chińskiego, a udział ten ma dalej rosnąć.
Na chińskim rynku chmury w pierwszym kwartale 2024 r. pozycję lidera utrzymała Alibaba Cloud, mając 37% udziałów. W tym kwartale zwiększyła nacisk na wdrażanie chmury publicznej, jednocześnie zmniejszając liczbę projektów integracyjnych. Ten ruch ma na celu ograniczenie projektów dostosowanych do potrzeb klienta i skupienie się na bardziej skalowalnych możliwościach. Po pomyślnym wdrożeniu w Chinach obniżek cen produktów, w kwietniu 2024 r. Alibaba Cloud ogłosiła znaczne obniżki cen swoich podstawowych produktów w 13 regionach świata, ze średnią obniżką o 23%. W maju firma wprowadziła dalsze redukcje cen, oferując swój podstawowy model "Tongyi Qianwen" Qwen1.5-32B przez ograniczony czas za darmo, aby zmniejszyć bariery wejścia i przyciągnąć więcej klientów. Jeśli chodzi o wydatki kapitałowe, Alibaba Cloud ujawniła w maju, że utworzy nowe centra danych w pięciu krajach: w Korei Południowej, Malezji, na Filipinach, w Tajlandii i Meksyku, aby przyspieszyć swoją globalną ekspansję.
W pierwszym kwartale 2024 r. Huawei Cloud pozostał w Chinach drugim co do wielkości dostawcą usług w chmurze, utrzymując 19% udział w rynku. Nadal wzmacniał swój solidny ekosystem partnerów. W kwietniu 2024 r. Huawei Cloud był gospodarzem APAC Partner Connection Summit, który oznaczał uruchomienie Huawei Cloud AI Services APAC Partner Ecosystem. Inicjatywa ta obejmowała współpracę ze znaczącymi partnerami, jak iFLYTEK, PwC i KBQuest. Ponadto Huawei Cloud zobowiązał się do zapewnienia dodatkowych zachęt w wysokości od 15 do 25% w celu wsparcia partnerów w ulepszaniu ich profesjonalnych usług i możliwości sprzedaży, pogłębiając tym samym koncentrację na produktach i rozwiązaniach AI w określonych segmentach rynku.
Tencent Cloud zapewnił sobie 16% udziału w rynku i zajął w I kwartale 2024 r. trzecie miejsce. W maju 2024 r. Tencent Cloud wprowadził trzy kategorie narzędzi do dużych modeli - Knowledge Engine, Image i Video - zaprojektowane w celu ułatwienia przedsiębiorstwom tworzenia aplikacji AI. Jednocześnie oficjalnie uruchomił plan dotyczący ekosystemu generatywnej sztucznej inteligencji, nawiązując współpracę z 17 firmami w celu rozszerzenia scenariuszy zastosowań podstawowych modeli sztucznej inteligencji. Aby dotrzymać kroku strategii obniżek cen Alibaby, Tencent Cloud ogłosił w maju znaczne obniżki cen swoich podstawowych modeli - sięgające nawet 70%.
źródło: Canalys