Japoński rząd planuje także sprzedaż od 17 do 19 mln pojazdów definiowanych programowo do 2035 r., kiedy to mają się one stać powszechne. Cel ten oznacza, że japońscy producenci samochodów dalej obejmą 30% światowej sprzedaży SDV - 57 do 64 mln samochodów.
Aby osiągnąć cel pierwszego etapu do 2030 r., Japonia będzie musiała przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe oraz aktualizację architektury motoryzacyjnej, w tym rozwój samochodowych układów SoC i LiDAR oraz zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).
Zgodnie z projektem, aby położyć podwaliny pod globalną konkurencję Japonia musi około roku 2027 stworzyć środowiska badawczo-rozwojowe i weryfikacyjne w zakresie SDV oraz opracować niezbędne technologie. Inne cele związane z SDV obejmują modyfikację i eksperymenty z autonomicznymi ciężarówkami oraz wsparcie prac badawczo-rozwojowych i weryfikacji w zakresie usług robotaxi. Do końca marca 2026 r. Japonia planuje uruchomić autonomiczne ciężarówki i usługi taxi w 50 lokalizacjach na terenie kraju, a dwa lata później zwiększyć tę liczbę do ponad 100.
Powyższe plany dofinansuje wiele funduszy rządowych. Około 1 mld jenów (6,4 mln dolarów) z funduszu Post-5G, w którym zgromadzono 485 mld jenów (3,1 mld dolarów), zostanie przeznaczone na rzecz Advanced SoC Research for Automotive (ASRA) w celu opracowania do 2028 roku zaawansowanych samochodowych układów SoC opartych na chipletach. ASRA skupia 14 przedsiębiorstw z siedzibą w Japonii, w tym Toyotę, Renesas i Denso.
Według Nikkei i Sankei, aby pobudzić rozwój SDV w odpowiedzi na wezwanie japońskiego rządu Toyota, Nissan i Honda zamierzają współpracować w zakresie oprogramowania i innych technologii nowej generacji.
źródło: DigiTimes