Według doniesień Kyodo News i Nikkei, a także informacji z oficjalnej strony internetowej Muraty, najnowszy raport finansowy Muraty za rok obrotowy 2023 wykazał spadek przychodów o 2,8% i spadek zysku o 27,8%. Oczekuje się, że w roku finansowym 2024 przychody wzrosną o 3,6%, a zysk o 39,2%. W roku finansowym 2023, pomimo zwiększonego popytu w branży motoryzacyjnej i smartfonów, na spadek rocznych przychodów przełożył się spadek popytu na elektronarzędzia, komputery PC i maszyny przemysłowe.
Mniejszy zysk operacyjny wynikał z takich czynników, jak niski stopień wykorzystania linii produkcyjnych, obniżki cen produktów oraz odpisy z tytułu utraty wartości związane z biznesem cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych, co dało stratę w wysokości 49,5 mld JPY (318,63 mln USD). W 2017 roku Murata przejęła dział cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych od firmy Sony za 17,5 mld jenów.
Murata zainwestowała w rozbudowę swojej fabryki w mieście Koriyama, w prefekturze Fukushima w Japonii, aby zaspokoić popyt generowany przez pozostających w domu podczas pandemii. Jednak po wygaśnięciu boomu nastąpił spadek, szczególnie w sprzedaży akumulatorów do elektronarzędzi, która wcześniej wykazywała wysoką dynamikę wzrostu, prowadząc do utraty wartości wyposażenia produkcyjnego. Teraz celem operacji w zakresie cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych jest zmniejszenie kosztów produkcji i kontynuacja działalności.
Głównymi produktami Muraty są MLCC (Multilayer Ceramic Capacitor) i inne komponenty stosowane w smartfonach, dlatego też wyniki rynku smartfonów znacząco wpływają na firmę. Murata szacuje, że popyt na smartfony wzrośnie z 1,14 mld sztuk w roku finansowym 2023 do 1,18 mld sztuk w roku 2024, co stanowi roczny wzrost o 3%.
Prezes Muraty, Tsuneo Murata, stwierdził, że dostawy komponentów do smartfonów, które wcześniej podlegały stagnacji w Chinach, rosną wraz ze wzrostem popytu na komponenty do modeli z niższej półki i określonych modeli z półki wyższej. Poprawiło to również stopień wykorzystania fabryk MLCC. Oczekuje się, że stopień ten, który w roku finansowym 2023 wynosił 80-85%, w roku 2024 wzrośnie do około 85-90%. Zwiększenie wskaźnika wykorzystania ma przełożyć się na dodatkowy zysk operacyjny w wysokości 156 mld jenów.
Oprócz smartfonów, na wyniki Muraty ma wpływ również biznes komponentów motoryzacyjnych. Rośnie zapotrzebowanie na MLCC stosowane w pojazdach elektrycznych (EV), a także zapotrzebowanie na oszczędne pojazdy benzynowe, jak hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), oraz funkcje wspomagające bezpieczeństwo jazdy.
Oczekuje się, że sprzedaż komponentów motoryzacyjnych Muraty w roku finansowym 2024 wzrośnie o 10,1%. To najwyższa dynamika wzrostu wśród pięciu najważniejszych segmentów biznesowych Muraty - motoryzacji, komunikacji, informatyki, sprzętu gospodarstwa domowego i przemysłu - oraz pozostałych, przy czym oczekuje się, że wzrośnie również udział w przychodach - z 26% w roku finansowym 2023, do 28% w roku bieżącym.
Ponadto do odzyskiwania zysków przyczynia się również zmniejszenie poziomu zapasów. Murata wykorzystuje swoje kontakty z głównymi producentami smartfonów, aby elastycznie dostosowywać wskaźniki wykorzystania, co skutkuje zmniejszeniem stanu zapasów o około 10% w roku finansowym 2023, w porównaniu z tym samym okresem roku podatkowego 2022.
źródło: DigiTimes