Według opublikowanego 8 maja raportu finansowego, rosnący popyt na pojazdy HEV oraz zmiany cen na rynkach Ameryki Północnej i Europy sprzyjały dochodom operacyjnym Toyoty. Na wyniki spółki poza Japonią wpłynął także słaby jen.
W kończącym się w marcu roku fiskalnym 2024 Toyota i Lexus sprzedały ponad 10 mln samochodów, co stanowi wzrost o 7,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Producent samochodów powiedział, że wolumen sprzedaży wzrósł na całym świecie, z wyjątkiem Japonii, gdzie Daihatsu Motor i Toyota Industries Corporation wstrzymały dostawy z powodu ujawnionych w pojazdach problemów.
W minionym roku pojazdy zelektryfikowane stanowiły 37,4% całkowitej sprzedaży Toyoty, przy czym w zakresie modeli HEV dostarczono 3,594 mln samochodów. Oczekuje się, że w roku finansowym 2025, kończącym się w marcu 2025 r., sprzedaż pojazdów Toyoty i Lexusa utrzyma się na podobnym poziomie jak w roku poprzednim. Jednak udział pojazdów zelektryfikowanych prawdopodobnie wzrośnie do 46,4%.
Podobnie do wielu innych producentów samochodów, Toyota musiała stawić czoła ostrej konkurencji w Chinach. W roku fiskalnym 2024 firmie udało się tam sprzedać ponad 1,9 mln samochodów, co jest poziomem porównywalnym z rokiem poprzednim. Toyota twierdzi, że jej sprzedaż napędza stały popyt na pojazdy typu HEV.
Japoński producent oświadczył, że w roku finansowym 2025 planuje wydać 2 biliony jenów na "zasoby ludzkie" i inwestycje mające na celu przekształcenie się w firmę służącą mobilności społeczeństw, czyli "mobility company". W związku z tym oczekuje się, że przychody operacyjne spółki spadną do 4,3 bln jenów.
Według Toyoty inwestycja o wartości 380 mld jenów pomoże dostawcom obniżyć koszty pracy i poprawić środowisko pracy. Z kolei 1,7 bln jenów przeznaczone zostanie na inwestycje oraz prace badawczo-rozwojowe dotyczące akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV), pojazdów wodorowych i pojazdów SDV.
źródło: DigiTimes