Kierowca pojazdu elektrycznego zatrzymujący się na stacji wymiany będzie mógł oddać wyczerpany akumulator EV i otrzymać w pełni naładowany w ciągu kilku minut.
Zainicjowanie programu będzie miało miejsce w 2024 r. w Madrycie, w Hiszpanii. Wykorzystana zostanie flota 100 Fiatów 500e w ramach usługi car sharingu Free2move firmy Stellantis. Fiat 500e to najlepiej sprzedający się pojazd elektryczny w firmie Stellantis, sprzedawany na całym świecie. Jest liderem pojazdów elektrycznych na wielu rynkach europejskich.
Technologia Ample zapewnia alternatywny sposób dostarczania energii do pojazdów elektrycznych, dzięki któremu ładowanie jest tak samo szybkie i wygodne jak tankowanie gazem, oferując jednocześnie ekologiczne rozwiązanie, które może płynniej integrować odnawialne źródła energii.
Akumulatory Ample zostały zaprojektowane jako bezpośredni zamiennik oryginalnego akumulatora pojazdu elektrycznego. Dzięki modułowej konstrukcji można je zamontować w każdym pojeździe elektrycznym, co pozwoli firmie Stellantis zintegrować technologię Ample bez konieczności przeprojektowywania platform pojazdów.
Lekkie stacje wymiany akumulatorów Ample można wdrożyć w miejscach publicznych w ciągu zaledwie trzech dni, co pozwala na szybkie skalowanie infrastruktury. Kiedy pojazd elektryczny z usługą Ample będzie zbliżać się do stacji, zostanie natychmiast rozpoznany. Po zaparkowaniu kierowca zainicjuje wymianę akumulatora za pomocą aplikacji mobilnej i otrzyma w pełni naładowany akumulator w mniej niż pięć minut.
Rozwiązanie modułowej wymiany akumulatorów firmy Ample zostało opracowane tak, by było szybkie i opłacalne, minimalizując czas przestoju pojazdów i związane z tym skutki finansowe. Usługa zostanie udostępniona klientom pojazdów elektrycznych na zasadzie subskrypcji. Takie podejście zmniejszy koszt pojazdu, a także umożliwi klientowi czerpanie korzyści z posiadania zawsze najnowszej technologii akumulatorów, skutecznie zwiększając zasięg i żywotność pojazdu.
Obie firmy prowadzą również rozmowy dotyczące rozszerzenia zastosowania technologii modułowej wymiany akumulatorów firmy Ample, aby zaspokoić potrzeby floty Stellantis i zapotrzebowanie konsumentów na innych platformach i lokalizacjach Stellantis.
W ramach strategii Dare Forward 2030 firma Stellantis ogłosiła plany osiągnięcia do 2030 r. sprzedaży w Europie wyłącznie samochodów osobowych typu BEV i 50% sprzedaży takich pojazdów w ramach oferty samochodów osobowych i lekkich ciężarówek w Stanach Zjednoczonych. By osiągnąć te cele sprzedażowe, spółka zabezpiecza około 400 GWh pojemności akumulatorów. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 r. stać się korporacją o zerowej emisji gazów cieplarnianych z jednocyfrową procentową kompensacją pozostałych emisji.
źródło: Stellantis