Półprzewodniki motoryzacyjne to części elektroniczne zaprojektowane i dostrojone specjalnie do użytku w pojazdach. Działanie wielu samochodowych systemów, na przykład odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, układ napędowy, informację i rozrywkę, a także komfort, w dużym stopniu zależy od tych chipów. Zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), elektryczne układy napędowe i pokładowe systemy infotainment (IVI - in-vehicle infotainment) we współczesnych samochodach to tylko niektóre z zapewnianych przez te układy funkcji i możliwości.
Mikrokontrolery, czujniki, układy scalone o sygnałach analogowych i mieszanych, układy do zarządzania energią i urządzenia pamięci, to kilka typowych przykładów półprzewodników samochodowych. Wysoka niezawodność, solidność i odporność na różne czynniki środowiskowe - w tym wahania temperatury, wilgotność i naprężenia mechaniczne - to tylko niektóre z wymagań, które muszą spełniać te komponenty.
Rosnąca popularność samochodowych funkcji informacyjno-rozrywkowych i łączności, wzrastające zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne, coraz większa integracja systemów elektronicznych w pojazdach oraz postęp w technologiach jazdy autonomicznej przyczyniły się do znacznego rozwoju rynku półprzewodników motoryzacyjnych. Okazał się on odporny i rósł mimo początkowych trudności w łańcuchu dostaw spowodowanych pandemią Covid-19. W wyniku przechodzenia na samochody elektryczne i hybrydowe dużym popytem cieszą się półprzewodniki do zarządzania energią, np. stosowane w systemach zarządzania akumulatorami i w elektronice mocy elektrycznych układów napędowych.
Firmy produkujące półprzewodniki mają obecnie więcej możliwości oferowania rozwiązań w zakresie zaawansowanych procesorów, pamięci i modułów komunikacyjnych, które zapewniają wyrafinowaną nawigację, rozrywkę oraz łączność między pojazdami i infrastrukturą, by poprawiać efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Czynnikiem wspierającym rynek półprzewodników motoryzacyjnych jest również rozwój samochodów autonomicznych wraz z integracją rozwiązań w zakresie łączności, zwłaszcza do zastosowań związanych z zaawansowanym przetwarzaniem danych, sieciami pokładowymi i komunikacją pojazd-wszystko (V2X).
Przewiduje się, że historia półprzewodników motoryzacyjnych będzie w dalszym ciągu kształtowana przez ciągły postęp w dziedzinie mobilności elektrycznej, rozwiązań sieciowych i pojazdów autonomicznych. Postępy te będą zachęcać do innowacji i sprzyjać integracji bardziej złożonych komponentów półprzewodnikowych w przyszłych zastosowaniach motoryzacyjnych.
źródło: Electronic Specifier