Nidec i Embraer tworzą spółkę joint venture pracującą nad samolotami elektrycznymi

Nidec i Embraer tworzą spółkę joint venture pracującą nad samolotami elektrycznymi

Japoński producent silników Nidec i brazylijski producent samolotów Embraer tworzą spółkę joint venture o nazwie Nidec Aerospace w celu opracowania elektrycznych systemów napędowych dla sektora lotniczego. Planują stworzyć portfolio produktów i usług, napędzane początkowo rozwojem miejskiej mobilności lotniczej (UAM - Urban Air Mobility).

Pierwszym klientem JV będzie Eve Air Mobility, producent maszyn eVTOL (elektryczny pionowy start i lądowanie) z Florydy, który właśnie ogłosił, że współpracuje z amerykańską linią lotniczą United w celu uruchomienia elektrycznych lotów podmiejskich w rejonie Zatoki San Francisco. Eve rozpoczęła działalność w 2017 roku jako projekt Embraer-X firmy Embraer, stała się samodzielną spółką w roku 2020, a na giełdę weszła w roku 2022.

Eve ogłosiła również, że BAE Systems dostarczy zaawansowany system magazynowania energii dla eVTOL o zasięgu 100 km. Firma Eve planuje rozpocząć budowę pierwszego pełnowymiarowego prototypu w drugiej połowie 2023 r., a jego testy rozpocząć w roku 2024. Samolot ma wejść do użytku w 2026 r. Początkowo ma być maszyną pilotowaną, która z biegiem czasu ma ewoluować w kierunku operacji bezzałogowych.

Nidec Aerospace (w którym Nidec obejmie 51% udziałów) będzie miało swoją siedzibę główną w Nidec Motor Corporation w St Louis, w stanie Missouri. Spółka będzie wspierana przez działające w Brazylii i Meksyku ośrodki obu udziałowców. Początkowo będzie oferować elektryczne układy napędowe dla samolotów eVTOL, z zamiarem rozszerzenia w przyszłości ich zastosowań na pojazdy inne niż eVTOL.

Eve Air Mobility i United współpracują w celu określenia przyszłych tras dla typu UAM w rejonie Zatoki San Francisco. W 2022 roku linia United zainwestowała 15 mln dolarów w Eve i podpisała warunkową umowę zakupu 200 eVTOL z opcją na 200 kolejnych.

Samolot eVTOL firmy Eve wykorzystuje konfigurację lift+cruise z ośmioma śmigłami do lotu pionowego i stałymi skrzydłami do lotu poziomego, bez zmiany położenia tych elementów podczas lotu. Obejmuje elektryczny „popychacz” napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, które zapewniają redundancję napędu, gwarantując jednocześnie wysoką wydajność i bezpieczeństwo. Samolot jest projektowany tak, aby zapewniał cichy, wydajny ciąg, niskie koszty operacyjne, niewielką liczbę części oraz zoptymalizowane struktury i systemy.

Powstanie Nidec Aerospace JV nadal podlega zatwierdzeniom antymonopolowym i innym. Operacja ma być sfinalizowana w drugiej połowie 2023 roku.

Embraer jest wiodącym producentem komercyjnych odrzutowców oferujących do 150 miejsc i dostarczył do tej pory ponad 8 tys. samolotów. Gdzieś na świecie samolot Embraer startuje mniej więcej raz na 10 sekund, przewożąc ponad 145 mln pasażerów rocznie.

źródło: Drives & Controls

Elektronika Praktyczna Plus lipiec - grudzień 2012

Elektronika Praktyczna Plus

Monograficzne wydania specjalne

Elektronik listopad 2024

Elektronik

Magazyn elektroniki profesjonalnej

Raspberry Pi 2015

Raspberry Pi

Wykorzystaj wszystkie możliwości wyjątkowego minikomputera

Świat Radio listopad - grudzień 2024

Świat Radio

Magazyn krótkofalowców i amatorów CB

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje październik 2024

Automatyka, Podzespoły, Aplikacje

Technika i rynek systemów automatyki

Elektronika Praktyczna listopad 2024

Elektronika Praktyczna

Międzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów

Elektronika dla Wszystkich listopad 2024

Elektronika dla Wszystkich

Interesująca elektronika dla pasjonatów