Z raportu IDC wynika, że całkowita liczba dostarczonych na chiński rynek urządzeń wyniosła 286 mln, w porównaniu z 329 mln w roku 2021. To najniższy wolumen sprzedaży od roku 2013 i jednocześnie pierwszy raz, gdy roczna sprzedaż spadła poniżej 300 mln.
- Polityka ścisłej kontroli pandemii zaowocowała historycznie wysokimi oszczędnościami gospodarstw domowych, a konsumenci stali się pod względem wydatków konserwatywni – powiedział Lucas Zhong, który śledzi chiński sektor smartfonów dla firmy badawczej Canalys. Pekin zaczął znosić ograniczenia w grudniu, zwiększając konsumpcję.
Według IDC najlepiej sprzedającą się marką w 2022 roku były modele telefonów z Androidem - Vivo, z udziałem w rynku na poziomie 18,6%. Łączne dostawy spadły jednak o 25,1% rok do roku. Spin-off firmy Huawei Technologies - Honor - zajął drugie miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się marek, a dostawy wzrosły o ponad 34%, choć z niskiego poziomu podstawowego.
Apple był trzecim producentem najlepiej sprzedającym telefony w 2022 roku, awansując z czwartego miejsca w roku poprzednim. Według IDC ogólna sprzedaż Apple spadła o 4,4% rok do roku, podczas gdy wszyscy inni rywale, z wyjątkiem marki Honor, odnotowali dwucyfrowe spadki sprzedaży.
To pierwszy raz od początku 2020 r. i pierwszej fali COVID-19 przetaczającej się przez ten kraj, kiedy w Chinach dostawy Apple liczone w skali rocznej spadły. Zdaniem Canalys spadek był spowodowany wcześniejszym wydaniem najnowszej serii iPhone'ów, a także protestami pracowników w fabryce Foxconna w Zhengzhou, które wpłynęły na jej łańcuch dostaw.
Ogólnie rzecz biorąc, zmniejszenie sprzedaży smartfonów w Chinach odzwierciedla wyniki tego sektora na całym świecie. Według IDC, w 2022 roku globalne dostawy smartfonów osiągnęły poziom 1,2 mld, co jest najniższym wynikiem od 2013 roku, ze spadkiem rok do roku o ponad 11%.
W osobnym raporcie Canalys podano, że w czwartym kwartale 2022 roku Apple sprzedał 16,4 mln urządzeń, co oznacza spadek o 24% rok do roku. Mimo to Apple pozostał w tym kwartale w Chinach najlepiej sprzedającym producentem telefonów, osiągając rekordowy udział w rynku. Dla porównania, w tym samym kwartale dostawy Xiaomi zmniejszyły się o 37,3%, a dostawy Honora - o 14,1%.
źródło: Reuters