W porównaniu z grafitem to rozwiązanie minimalizuje ryzyko wystąpienia galwanizacji litem metalicznym jeśli stosowane są odpowiednie kontrole ładowania, łagodząc poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa (zwarcie związane ze wzrostem dendrytu litu).
Ponadto bateria litowo-jonowa z anodą Li3V2O5 zapewnia znacznie wyższe napięcie ogniwa niż ta wykorzystująca anodę opartą o tytanianu litu lub inne anody interkalacyjne (Li3VO4 i LiV0,5Ti0,5S2). Li3V2O5 może przeprowadzić ponad 1000 cykli ładowania i rozładowania z pomijalnym spadkiem pojemności, i wykazuje wyjątkową szybkość, dostarczając ponad 40% swojej pojemności w ciągu 20 sekund.
Obecnie dwa materiały są używane jako anody w większości dostępnych na rynku akumulatorów litowo-jonowych. Najbardziej powszechna anoda grafitowa ma dużą gęstość energii, jednak zbyt szybkie ładowanie może spowodować pożar i eksplozję w wyniku procesu zwanego galwanizacją litem. Bezpieczniejszą alternatywą jest anoda tytanianu litu, może być ładowana szybko, ale powoduje znaczny spadek gęstości energii, co oznacza, że bateria wymaga częstszego ładowania.
Nowe rozwiązanie oparte o Li3V2O5 jest w użyciu bezpieczniejsze niż grafit i oferuje o 71% większą gęstość energii niż tytanian litu.
- Poziom pojemności i energii będzie nieco niższy w porównaniu do grafitu, ale jest szybszy, bezpieczniejszy i ma dłuższą żywotność. Oferuje znacznie niższe napięcie, a zatem znacznie wyższą gęstość energii w porównaniu z obecnie stosowanymi rozwiązaniami w akumulatorach. Dzięki temu materiałowi możemy tworzyć szybko ładujące się, bezpieczne akumulatory oferujące długą żywotność, bez utraty gęstości energii - mówią naukowcy.
Wirtualny model Li3V2O5
źródło: Electronics Weekly