Urządzenia noszone na nadgarstkach zdobyły udział w całym rynku na poziomie 43,8%, w porównaniu z 68,6% w ostatnim sezonie wakacyjnym. Chociaż udział produktów tego typu spadł, sama kategoria w tym okresie wzrosła o 16,3%.
Przez cały rok firmy na całym świecie sprzedały 336,5 mln urządzeń typu wearables, co oznacza wzrost o 89% w porównaniu ze 178 milionami egzemplarzy dostarczonych w 2018 roku.
- Rok 2019 był znaczącym krokiem naprzód na światowym rynku elektroniki do noszenia. Słuchawki typu hearables przyczyniły się do powstania ogromnego segmentu dzięki wprowadzeniu nowych produktów i większej liczbie smartfonów bez gniazda słuchawkowego jack. To praktycznie zmusiło użytkowników do zakupu urządzeń typu hearables. Smartwatche i fitness trackery nie dały się całkowicie wypchnąć z rynku dzięki szerokiej ofercie modeli i ich atrakcyjnym cenom - powiedział Ramon Llamas, dyrektor zespołu ds. badań urządzeń typu wearables w firmie IDC.
- Konkurencja na ryku elektroniki do noszenia szybko się zaostrza, ponieważ firmy takie jak Apple i Samsung zdobywają coraz większy udział. Podczas, gdy ci giganci wywierają presję na resztę rynku, nadal istnieje wiele rozwiązań i różnic między mniejszymi markami - powiedział Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań urządzeń typu Mobile Device Trackers.
Główni dostawcy elektroniki do noszenia
W czwartym kwartale 2019 roku Apple dostarczyło na rynek 43,4 mln sztuk urządzeń typu wearables dzięki wprowadzeniu do oferty nowej wersji produktu AirPods, AirPods Pro i Apple Watch, a także urządzeń Beats obejmujących wiele przedziałów cenowych. Pomimo tego, że produkty Apple'a dobrze sobie radziły w ciągu kwartału, sprzedaż zegarków Apple Watch spadła o 5,2% w stosunku do roku ubiegłego, ponieważ firma doświadczyła zakłóceń w łańcuchu dostaw.
Xiaomi zajęło drugie miejsce na liście, z liczbą dostarczonych urządzeń noszonych na poziomie 12,8 mln sztuk, z czego 73,3% (9,4 mln) to opaski na rękę. Całkowity udział opasek w ofercie elektroniki do noszenia firmy Xiaomi od czwartego kwartału 2018 roku zmalał - wówczas odpowiadały one za 81,8% dostaw. To odzwierciedla rosnącą tendencję do sprzedaży słuchawek typu hearables i, w mniejszym stopniu, smartwatchy dostarczanych do Chin.
Samsung zajął trzecie miejsce dzięki solidnej ofercie produktów, a także sprzedaży urządzeń pod marką JBL i Infinity. Kluczem do sukcesu były smartwatche Galaxy Active i Active 2, które poszerzyły grono odbiorców od użytkowników urządzeń wielofunkcyjnych, po entuzjastów zdrowia i fitnessu. Za powiększenie grona konsumentów odpowiadała strategia połączenia urządzeń przenośnych ze smartfonami, która dodatkowo rozwinęła ich dystrybucję.
Pomimo nacisków politycznych Huawei zwiększył dostawy elektroniki do noszenia o 63,4%. Opaski na rękę odpowiadały za większość przesyłek, ale najbardziej rósł segment zegarków przeznaczonych dla młodszych konsumentów i modelu GT2. Huawei dodał także do swojej oferty kilka modeli hearables, utrzymując poziom dostosowany do innych liderów rynku.
Fitbit zamyka pierwszą piątkę i po raz pierwszy - po dwóch kolejnych latach spadku udziału przesyłek w rynku - odbił się w górę. Firma nadal polegała na swoich opaskach monitorujących kondycję, aby zwiększać udział, ale mimo to smartwatche osiągnęły nowy rekord dzięki sprzedaniu w tym roku 6 mln sztuk modelu Versa 2 i tańszej jego wersji Versa Lite i Ionic.
źródło: DigiTimes