wersja mobilna | kontakt z nami

Rower elektryczny? Zrób to sam!

Numer: Listopad/2015

Coraz wyższe ceny paliw, korki, zatłoczona i nieefektywna komunikacja miejska, łączenie się miast w aglomeracje i wiążąca się z tym potrzeba pokonywania coraz większych odległości, a przy tym zwiększająca się świadomość społeczeństwa w temacie ekologii i troska o własne zdrowie, wpływają na bardzo dynamiczny rozwój rynku e-bike niemal na całym świecie. Nie byłby on możliwy, gdyby nie postęp w dziedzinie napędów i ich sterowania.

Pobierz PDF

Dla osób zainteresowanych takim środkiem transportu istnieją dwie drogi - pierwsza to zakup gotowego roweru z napędem tego typu i druga - zainstalowanie napędu do już posiadanego lub wybranego wcześniej jednośladu. Zwłaszcza to drugie rozwiązanie wydaje się interesujące. Pozwala ono na skonfigurowanie idealnego kompletu rower/napęd, dokładnie odpowiadającemu potrzebom i wymaganiom. Mając już swój wymarzony rower zabieramy się do kompletowania zestawu elektrycznego.

Pomagać w pedałowaniu będzie nam silnik BLDC, który wbudowano w piastę koła. Takie rozwiązanie ma istotne zalety - pozwala nam na wybranie rodzaju napędu (przedni lub tylni) i nie niszczy roweru - wystarczy wymienić zwykłe koło na takie z silnikiem.

Piasta, w której zabudowano silnik składa się z trzech elementów: silnika, przekładni planetarnej oraz sprzęgła. Zastosowanie przekładni zwiększa moment obrotowy, a sprzęgło umożliwia bezoporowe działanie, gdy poruszamy się bez wspomagania. Wbudowane czujniki Halla znacznie ułatwiają jego pracę i umożliwiają uzyskanie pełnej mocy już od pierwszego obrotu, a wbudowany czujnik prędkości pozwala na zredukowanie ilości niezbędnych kabli.

Motorem jest 3-fazowy, bezszczotkowy silnik prądu stałego, który musi być odpowiednio sterowany. Odpowiada za to sterownik oparty o układy mikroprocesorowe, a wbudowane w niego tranzystory MOSFET zasilają poszczególne fazy silnika.

Sterowanie pracą silnika może odbywać się na podstawie czujnika obrotów korby (PAS) lub za pomocą manetki gazu. Ta druga opcja nie zawsze jest dostępna, ponieważ "Prawo o Ruchu Drogowym" nie zezwala na uruchamianie silnika tym sposobem.

Przy pracy z czujnikiem obrotów układ elektryczny wspomaga rowerzystę odpowiednią dawką mocy, która jest wybierana za pomocą 5-stopniowej skali na wyświetlaczu LCD. Wyświetlacz komunikuję się ze sterownikiem, przez co trzeba pamiętać, aby były one ze sobą kompatybilne.

Ponadto, wyświetlacz pokazuje podstawowe parametry jazdy i napędu, takie jak: prędkość, stan baterii lub przejechany dystans. Dla bezpieczeństwa konieczna jest jeszcze wymiana klamek hamulcowych na takie z czujnikami. Ten zabieg umożliwia natychmiastowy wyłączenie napędu podczas hamowania.

Ostatnim składnikiem naszego zestawu jest akumulator, który może występować w kilku rodzajach. Żelowe to już prehistoria, aczkolwiek niektórzy stosują je z uwagi na niską cenę. Ich największą wadą jest stosunek ciężaru do pojemności, małą liczba cykli oraz samorozładowanie.

Współcześnie stosuje się akumulatory litowe. Są one mniejsze, lżejsze, nie mają efektu pamięci, a eksploatacja sprowadza się tylko do naładowania. Jedynym minusem akumulatorów litowych jest ich cena, która stanowi ponad połowę ceny kompletnego zestawu napędowego.

Mimo to koszt takiego akumulatora szybko się zwróci kiedy przesiądziemy się z samochodu na rower elektryczny. Dobry akumulator potrafiwspomóc rowerzystę nawet przez 150km i zachować nawet 80% pojemności po 1500 cykli ładowania.

Jedną z pierwszych firm w Polsce, która oferuje zestawy opisane w artykule jest mxus.pl. Kilkuletnie doświadczenie zespołu gwarantuje przyjemną i bezproblemową eksploatację bolidu.

Tycjan Obiegała
info@mxus.pl

Pozostałe artykuły

Łódka zanętowa, czyli pomocnik wędkarza

Numer: Sierpień/2017

W czasie, kiedy to zdalnie sterowane drony i samochody skupiają główną uwagę modelarzy, jest jeszcze jedna dziedzina, która także może sprawić wiele frajdy. Łodzie zdalnie sterowane potrafią dostarczyć zupełnie nowych wrażeń w porównaniu do modeli jeżdżących czy latających. Sezon letni trwa w najlepsze, a miłośnicy wędkarstwa i modelarstwa wodnego dopracowują konstrukcje łodzi zanętowych, o których będzie ten artykuł.

Rynkowe przeboje wśród komputerów jednopłytkowych

Numer: Sierpień/2017

...

Ładowarki akumulatorowe Mean Well z opcją programowania

Numer: Lipiec/2017

Od wielu lat ochrona środowiska oraz rozwój technik oszczędzania energii jest przedmiotem badań licznych ośrodków naukowych. Następstwem prowadzonych prac było skonstruowanie pojazdów elektrycznych, które zamiast tradycyjnego paliwa wykorzystują silniki elektryczne oraz odpowiednie "zasobniki" energii elektrycznej. Okazuje się jednak, że tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe nie są najlepszym sposobem gromadzenia energii elektrycznej ...

Złącza modułowe do magazynów energii

Numer: Lipiec/2017

Od kilku lat jest zauważalne zainteresowanie magazynami energii. Trend elektromobilności lub generalnie - gromadzenia energii, wyznaczany przez takich gigantów, jak Tesla czy Panasonic powoduje wzrost wydajności ogniw akumulatorów równolegle wymuszając spadek ich cen. Jeśli ktoś chce panować w pełni nad kosztami, powinien także pamiętać o tak istotnym szczególe, jakim jest system przyłączy elektrycznych.

Preparaty chemiczne dla elektroników

Numer: Lipiec/2016

Chemia w elektronice ma niebagatelne znaczenie dla zapewnienia wysokiej jakości produktów i ich niezawodności. Jest kluczowa na etapie produkcji płytek drukowanych i montażu układów, ale ma też zastosowanie w serwisie i niektórych innych sytuacjach. W praktyce środki chemiczne oferowane w postaci aerozoli i płynów istotnie ułatwiają zadania związane z lutowaniem oraz czyszczeniem płytek drukowanych i podzespołów.

Mobilna
Elektronika
Praktyczna

Elektronika Praktyczna

Sierpień 2017

PrenumerataePrenumerataKup w kiosku wysyłkowym

Elektronika Praktyczna Plus

lipiec - grudzień 2012

Kup w kiosku wysyłkowym