wersja mobilna | kontakt z nami

Rower elektryczny? Zrób to sam!

Numer: Listopad/2015

Coraz wyższe ceny paliw, korki, zatłoczona i nieefektywna komunikacja miejska, łączenie się miast w aglomeracje i wiążąca się z tym potrzeba pokonywania coraz większych odległości, a przy tym zwiększająca się świadomość społeczeństwa w temacie ekologii i troska o własne zdrowie, wpływają na bardzo dynamiczny rozwój rynku e-bike niemal na całym świecie. Nie byłby on możliwy, gdyby nie postęp w dziedzinie napędów i ich sterowania.

Pobierz PDF

Dla osób zainteresowanych takim środkiem transportu istnieją dwie drogi - pierwsza to zakup gotowego roweru z napędem tego typu i druga - zainstalowanie napędu do już posiadanego lub wybranego wcześniej jednośladu. Zwłaszcza to drugie rozwiązanie wydaje się interesujące. Pozwala ono na skonfigurowanie idealnego kompletu rower/napęd, dokładnie odpowiadającemu potrzebom i wymaganiom. Mając już swój wymarzony rower zabieramy się do kompletowania zestawu elektrycznego.

Pomagać w pedałowaniu będzie nam silnik BLDC, który wbudowano w piastę koła. Takie rozwiązanie ma istotne zalety - pozwala nam na wybranie rodzaju napędu (przedni lub tylni) i nie niszczy roweru - wystarczy wymienić zwykłe koło na takie z silnikiem.

Piasta, w której zabudowano silnik składa się z trzech elementów: silnika, przekładni planetarnej oraz sprzęgła. Zastosowanie przekładni zwiększa moment obrotowy, a sprzęgło umożliwia bezoporowe działanie, gdy poruszamy się bez wspomagania. Wbudowane czujniki Halla znacznie ułatwiają jego pracę i umożliwiają uzyskanie pełnej mocy już od pierwszego obrotu, a wbudowany czujnik prędkości pozwala na zredukowanie ilości niezbędnych kabli.

Motorem jest 3-fazowy, bezszczotkowy silnik prądu stałego, który musi być odpowiednio sterowany. Odpowiada za to sterownik oparty o układy mikroprocesorowe, a wbudowane w niego tranzystory MOSFET zasilają poszczególne fazy silnika.

Sterowanie pracą silnika może odbywać się na podstawie czujnika obrotów korby (PAS) lub za pomocą manetki gazu. Ta druga opcja nie zawsze jest dostępna, ponieważ "Prawo o Ruchu Drogowym" nie zezwala na uruchamianie silnika tym sposobem.

Przy pracy z czujnikiem obrotów układ elektryczny wspomaga rowerzystę odpowiednią dawką mocy, która jest wybierana za pomocą 5-stopniowej skali na wyświetlaczu LCD. Wyświetlacz komunikuję się ze sterownikiem, przez co trzeba pamiętać, aby były one ze sobą kompatybilne.

Ponadto, wyświetlacz pokazuje podstawowe parametry jazdy i napędu, takie jak: prędkość, stan baterii lub przejechany dystans. Dla bezpieczeństwa konieczna jest jeszcze wymiana klamek hamulcowych na takie z czujnikami. Ten zabieg umożliwia natychmiastowy wyłączenie napędu podczas hamowania.

Ostatnim składnikiem naszego zestawu jest akumulator, który może występować w kilku rodzajach. Żelowe to już prehistoria, aczkolwiek niektórzy stosują je z uwagi na niską cenę. Ich największą wadą jest stosunek ciężaru do pojemności, małą liczba cykli oraz samorozładowanie.

Współcześnie stosuje się akumulatory litowe. Są one mniejsze, lżejsze, nie mają efektu pamięci, a eksploatacja sprowadza się tylko do naładowania. Jedynym minusem akumulatorów litowych jest ich cena, która stanowi ponad połowę ceny kompletnego zestawu napędowego.

Mimo to koszt takiego akumulatora szybko się zwróci kiedy przesiądziemy się z samochodu na rower elektryczny. Dobry akumulator potrafiwspomóc rowerzystę nawet przez 150km i zachować nawet 80% pojemności po 1500 cykli ładowania.

Jedną z pierwszych firm w Polsce, która oferuje zestawy opisane w artykule jest mxus.pl. Kilkuletnie doświadczenie zespołu gwarantuje przyjemną i bezproblemową eksploatację bolidu.

Tycjan Obiegała
info@mxus.pl

Pozostałe artykuły

Wydrukuj sobie nowy... motocykl

Numer: Luty/2017

Grupa projektantów i inżynierów opracowała projekt redesignu motocykla, wykorzystując do tego druk 3D. To przykład na to, jak ta technologia może w najbliższej przyszłości wpłynąć na całą branżę motoryzacyjną. Zespół chciał przede wszystkim pokazać, jakie korzyści dla branży motoryzacyjnej może wnieść druk 3D. Motocykl był naturalnym wyborem ze względu na wspólną pasję wszystkich biorących udział w projekcie.

Więcej niż drukarka 3D

Numer: Luty/2017

Firma ZMorph jest globalnym pionierem w dziedzinie wielofunkcyjnego druku 3D. Oferowane przez firmę urządzenie ZMorph 2.0 SX to najbardziej wielofunkcyjne narzędzie do cyfrowej fabrykacji na rynku, idealne do zastosowań profesjonalnych oraz edukacyjnych. Jaka jest różnica między zwykłą drukarką 3D a drukarką ZMorph? ZMorph może znacznie więcej! Maszyny oferowane przez wrocławską firmę są w stanie drukować 3D z jednego lub z wielu ...

Kody graficzne w elektronice

Numer: Luty/2016

Wydawałoby się, że po wynalezieniu interfejsu dotykowego zwykłe przyciski i zbudowane z nich klawiatury odejdą do lamusa. Nic bardziej mylącego. Klawiatury do urządzeń elektronicznych ulegają podobnym przeobrażeniom, jak urządzenia którym służą. Nowoczesna klawiatura musi zaspokoić nie tylko rosnące wymagania użytkowników, ale również rozwijających się technologii.

Złącza przewlekane czy lutowane powierzchniowo? Sam zdecyduj!

Numer: Luty/2016

...

Przekaźniki w naszym życiu - czyli o automatyce, która trafia pod strzechy

Numer: Styczeń/2017

Ostatni czas to dla firmy ­Relpol okres intensywnego budowania świadomości klientów i ich przekonywania, że technologia przekaźnikowa przechodzi swój renesans. Przez wiele lat przekaźniki kojarzone były z elementami sterowniczymi lub produktami wyspecjalizowanymi do pełnienia standardowych funkcji w zastosowaniach w energetyce zawodowej oraz przemyśle. Obecnie znajdują one coraz szersze zastosowania i konieczna jest zmiana sposobów postrzegania ...

Mobilna
Elektronika
Praktyczna

Elektronika Praktyczna

Luty 2017

PrenumerataePrenumerataKup w kiosku wysyłkowym

Elektronika Praktyczna Plus

lipiec - grudzień 2012

Kup w kiosku wysyłkowym